Sökning: "läs-och skrivproblematik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden läs-och skrivproblematik.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter i skolan : En kvalitativ studie om lärares kompetens och resurser inom och utom ramen för ordinarie klassrumsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; kompetens; självkänsla; motivation; specialresurser; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka anpassningar som utförs för elever med läs- och skrivproblematik och vilken kompetens tillfrågade lärare har för att bemöta dessa svårigheter och integrera eleverna i ordinarie klassrumsundervisning. Kvalitativa intervjuer med 8 respondenter ligger till grund för vårt resultat. LÄS MER

  2. 2. Stöd till sfi-elevers läs- och skrivproblematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Mindhammar; [2021-05-04]
    Nyckelord :litteracitet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur några specialpedagoger resonerade kring elevernas läs- och skrivproblematik i sfi-kontexten samt hur de beskrev det stödjande arbetet för elever i behov av stöd i läs- och skriv. I bakgrunden fanns egen erfarenhet av att andraspråkslärandet ibland blev problematiskt för eleverna men också en förundran över varför inte mer forskning gjorts kring sfi. LÄS MER

  3. 3. Den otillräcklige läraren : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av en anpassad undervisning för elever som har dyslexi, läs- och skrivsvårigheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; dyslexi; extra stöd; gymnasieskola; läs- och skrivsvårigheter; undervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka svårigheter som svensklärare upplever att det finns med en anpassad undervisning för gymnasieelever som har dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter. Undersökningen är baserad på en kvalitativ metod med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. “Alla ska vara med” : En studie om hur lärare anpassar sin undervisning till elever med läs- och skrivproblematik i förhållande till de olika undervisningsmetoder och forskningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fia Persson; [2020]
    Nyckelord :Reading and writing problems; Pupils in special needs; Reading teaching; Teaching strategies to learn pupils read; Läs- och skrivproblematik Elever i särskilt behov Läsundervisning Undervisningsstrategier vid läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder lärare tycker fungerar i undervisningen av elever med läs- och skrivproblematik och hur de motiverar dem i förhållande till forskningen. Detta undersökts genom intervjuer med lärare och specialpedagoger på mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Stöd till elever med komorbiditeten läs- och skrivsvårigheter och ADHD utifrån lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rut Friedman; Kristina Önder; [2019]
    Nyckelord :ADHD; extra anpassningar; komorbiditet; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om ett antal lärares praktik kring extra anpassningar i undervisningen avseende elever med dokumenterad ADHD i kombination med läs- och skrivproblematik. Studien behandlar även lärarnas attityder till pedagogiken och de extra anpassningarna som de gör, samt lärarnas uppfattningar om diagnosernas påverkan på eleverna. LÄS MER