Sökning: "läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 909 uppsatser innehållade ordet läsförståelse.

  1. 1. Testa hörförståelse – ska det vara nödvändigt? Tre undersökningar som jämför läsförståelsefärdighet med hörförståelsefärdighet hos avancerade andraspråkstalare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Monica Nyberg; [2018-10-01]
    Nyckelord :läs- och hörförståelse; tal och skrift; andraspråkstestning; Tisus; Staatsexamen NT2; Swedex; GERS;

    Sammanfattning : Till skillnad från andra länders språkliga inträdesprov inför universitetsstudier omfattas inte Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier) av något delprov i hörförståelse. I den här uppsatsen diskuteras huruvida ett sådant delprov har en relevant plats på behörighetsgivande kurser och språkprov eller om ett läsförståelseprov kan förväntas räcka för att dra slutsatser om testtagarnas sammanlagda receptiva färdigheter. LÄS MER

  2. 2. Arbete med skönlitteratur i läsutvecklingssyfte

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Azra Degirmendzic; [2018-08-08]
    Nyckelord :Läsutveckling; skönlitteratur; läsförståelse; lässtimulans;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete fördjupar jag mig i de yngre skolbarnens läsutveckling. Syftet med studien är att få kunskap om vad skönlitteratur bidrar med i elevers läsutvecklingsprocess. Jämfört med andra texttyper är skönlitteratur intressant att undersöka, då arbete med denna texttyp inte har någon etablerad struktur. LÄS MER

  3. 3. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Eriksson; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER

  4. 4. Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Bäckström; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER

  5. 5. Påverkas elevers läsförståelse då de läser med bilder som stöd?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Deborah Hägg; [2018-08-07]
    Nyckelord :läsförståelse; multimodalitet; bild; experimentell design;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie syftar på att bredda kunskapen om bild i ett multimodalt sammanhang. Mer specifikt undersöker studien hur bilder/ illustrationer till skönlitterär text påverkar elevers läsförståelse. Studien har en experimentell design. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet läsförståelse.

Din email-adress: