Sökning: "läsfixare"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet läsfixare.

  1. 1. Fixar läsfixarna läsningen? : Arbete med metoden "en läsande klass" i årskurs 1.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading; a reading class; teaching; Läsförståelse; lässtrategier; läsning; en läsande klass; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vad kan du göra när du inte förstår vad du läser? : En kvalitativ studie om lärares användande av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; reading comprehension; reading comprehension strategy teaching; teaching models in reading comprehension; grade 1-3; läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelsestrategiundervisning; undervisningsmodeller i läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är viktigt för att klara sig i ett kunskapssamhälle som bygger på skriftspråklig kompetens (Bråten, 2008a). Det senaste resultatet i Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016 visar att svenska elever är svagare i att tolka och värdera texter jämfört med andra länder (Skolverket, 2017b). LÄS MER

  3. 3. Litteratursamtalets funktion : En kvalitativ studie baserad på intervjuer av lärare och observationer av litteratursamtalsundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Sandberg; Lisa Axelsson; [2018]
    Nyckelord :literature discussions; reading comprehension; reading strategies; teaching; litteratursamtal; läsförståelse; lässtrategier; undervisning;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka hur lärare implementerar litteratursamtal i sin undervisning samt vad de har för tankar om användningen av litteratursamtal, exempelvis hur de ser på litteratursamtalets funktion eller begränsningar och möjligheter. Eftersom Aidan Chambers anses som en auktoritet inom ämnet ”diskutera vad man läst”, relaterar vi vårt resultat och analyserar utifrån Chambers tankar om boksamtal. LÄS MER

  4. 4. "Hjälp, hur ska jag förklara denna läsförståelsestrategin?" : En fallstudie i hur en lärares talhandlingar utvecklar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sanna Persson; Maria Lavensjö; [2017]
    Nyckelord :reading comprehension; speech acts; communication; teacher’s role; teaching reading; läsfixare; Läsförståelse; talhandlingar; kommunikation; lärarroll; läsundervisning; läsfixarna;

    Sammanfattning : The aim of this study is to identify and analyse how different communicative acts are used in the teaching of reading comprehension in grade 3. The study is based on five video recordings of the teaching of reading comprehension with a teacher using the common Swedish teaching model known as “läsfixare”. LÄS MER

  5. 5. Det handlar om läsförståelse : En studie om läsfixarnas betydelse i undervisningen ur ett barnperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Winkvist; Janina Männikkö; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsfixare; lässtrategier; En läsande klass; barnperspektiv; Reciprok undervisning; metakognition; konkretisering; lågstadiet; årskurs fyra.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa några elevers upplevelser av konkreta lässtrategier, i form av läsfixarna, i undervisningen. Studiens fokus ligger på elevernas upplevelser och därför har vår undersökning en kvalitativ ansats. Datainsamlingen har skett genom fem gruppintervjuer med barn i årskurs 1-2 respektive 4 på två skolor. LÄS MER