Sökning: "läsflyt"

Visar resultat 26 - 30 av 82 uppsatser innehållade ordet läsflyt.

  1. 26. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  2. 27. Utveckling av läsflyt i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Passoja; Karolin Oldén; [2021]
    Nyckelord :automatiserad läsning; grundskola; läsflyt; läsinlärning; prosodi;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har syftet att undersöka och belysa hur elevers läsflyt kan utvecklas och hur lärare i den dagliga undervisningen kan arbeta inom området. Läsflyt innefattar två huvudkomponenter, vilka utgörs av automaticitet (automatiserad läsning) och prosodi (intonation och rytm). LÄS MER

  3. 28. Tyst, fri läsning ur ett lärarperspektiv : Är bänkboken en pusselbit för att finna läslusten?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Skåre; Marie Tall; [2021]
    Nyckelord :Passive readers; reading role model; silent reading; bench book; interest; Passiva läsare; läsande förebild; tyst läsning; bänkbok; intresse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 3 ser på bänkboken och dentysta, fria läsningen i klassrummet. Även deras syn på elevers möjlighet till attfinna sin läslust och kunna utveckla sin läsning undersöks. Resultatet som presenteras i studien bygger på kvalitativa intervjuer med 10 verksamma lärarefrån olika skolor. LÄS MER

  4. 29. Läsförståelsens viktiga roll : En undersökning av hur fyra lärare i årskurs tre arbetar med att främja elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Florina Peci; Johanna Christensson; [2021]
    Nyckelord :reading comprehension; reading strategies; reading comprehension strategies; motivation; fiction; primary school; reading fluency; reading ability; word decoding; teacher; Läsförståelse; lässtrategier; läsförståelsestrategier; motivation; skönlitteratur; lågstadiet; läsflyt; läsförmåga; ordavkodning; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare arbetar för att främja elevers läsförståelse inom skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och våra informanter består av fyra pedagoger som är verksamma i årskurs 3. LÄS MER

  5. 30. Phonicsinterventioner för låg- och mellanstadieelever med dyslexi : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lööw; Maria Hammar; [2021]
    Nyckelord :phonics; specialpedagogik; läsinlärning; dyslexi; intervention; phonicsintervention; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning : De flesta elever lär sig läsa oberoende av vilken läsinlärningsmetod som används, men för ungefär en femtedel av eleverna kan användandet av strukturerad phonicsträning vara helt avgörande för en positiv läsutveckling. Syftet med den här systematiska litteraturstudien var att undersöka vad den senaste forskningen säger om hur phonics kan användas för att utveckla läsningen hos låg- och mellanstadie elever med dyslexi. LÄS MER