Sökning: "läsflyt"

Visar resultat 6 - 10 av 82 uppsatser innehållade ordet läsflyt.

  1. 6. Effekten av läsläxor på lågstadieelevers läsfärdighet : En litteraturstudie som redogör för de effekter läsläxan har och ger lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strandberg; Hannah Nilsson; Caroline Knudsen; [2023]
    Nyckelord :Läsläxa; Effekter; Läsfärdighet; Lågstadieelever;

    Sammanfattning : Litteraturstudien syftade till att sammanställa aktuell forskning kring läsläxans effekter på läsinlärning, läsmotivation och läsflyt samt vad som påverkar läsläxan. Genom systematiska sökningar hittades relevanta vetenskapliga studier som besvarade frågeställningarna. LÄS MER

  2. 7. Läslyssningens möjligheter : En litteraturstudie om läslyssning och dess effekter för elevers läsflyt och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Logan; Erika Janneskog; [2023]
    Nyckelord :läslyssna; textmedföljning; motivation; lust att läsa; läsupplevelse; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Motivation är en viktig del för elevers läsutveckling. Med hjälp av läslyssning får elever möjlighet att ta hjälp av olika sinnen som ger lust till läsning. Läslyssning är en metod som både involverar synen och hörseln. LÄS MER

  3. 8. Främjande av läslust i undervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Kevin Iman; My Saurow; [2023]
    Nyckelord :Läslust; läsmotivation; läsfrämjande arbete; inre och yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare arbetar med läsning i klassrummet samt vilka faktorer lärare anser är betydelsefulla för att främja läslust i undervisningen. I inledningen av arbetet beskrivs läsningens betydelse i skolan samt de bakomliggande orsakerna till varför vi har valt att undersöka ämnet. LÄS MER

  4. 9. Jag kom, jag läste tyst, jag... : En kvalitativ studie om tyst läsning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Irma Borg; Hanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :barnbok; lågstadiet; läsförmåga; läsglädje; läsuppgifter; tyst läsning; vägledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och fördjupa kunskapen angående hur lärare i årskurs 1-3 berättar att de arbetar med elevers tysta läsning. Metoden som användes för att samla in data var kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. Åtta informanter deltog i studien. LÄS MER

  5. 10. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Bromér; [2023]
    Nyckelord :Independent reading; primary school; grade 2; reading development; teachers perspective; Enskild läsning; lågstadiet; årskurs 2; läsutveckling; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER