Sökning: "läsfrämjande projekt"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden läsfrämjande projekt.

  1. 1. Den demokratiska aspekten av folkbiblioteks läsfrämjande arbete : En intervjustudie om projektet Bokstart

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Projekt Bokstart; Litteracitet;

    Sammanfattning : Litteraciteten bland Sveriges barn och ungdomar har under de senaste åren haft en sjunkande trend vilket har föranlett staten att arbeta fram nationella riktlinjer för läsfrämjande insatser. En av dessa insatser är projektet Bokstart och syftet med studien är att studera hur bibliotekarier har arbetat inom projektet utifrån ett läsfrämjande och demokratiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kommer med entusiasm, läraren kommer med struktur” : Synen på samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier i läsfrämjande projekt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Svahn; [2021]
    Nyckelord :Samarbete; skolbibliotekarie; lärare; läsfrämjande projekt; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how school librarians and teachers look upon collaboration between their professions in reading promotion projects, trying to identify challenges and opportunities and important views school librarians and teachers have on each other's profession. The questions the study tries to answer are:  What opportunities for collaboration in reading promotion projects do school librarians and teachers see? What challenges for collaboration in reading promotion projects do school librarians and teachers see? What views of the different professions are made visible in the reasoning of school librarians and teachers? The method used in the study is interviews with school librarians and teachers. LÄS MER

  3. 3. HÅLLBARA PROJEKTRESULTAT PÅ FOLKBIBLIOTEK : En fallstudie med fokus på faktorer som påverkar projekthållbarhet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Frizén Nordström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med syftet att bidra till en förståelse för vad som påverkar och främjar långsiktigheten av projektresultat inom bibliotekarieverksamhet undersöks i studien ett läsfrämjande projekt med fallstudie som metod. Fenomenet projekthållbarhet studeras med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av faktorer som enligt tidigare forskning påverkar projekthållbarhet (Shediac-Rizkallah och Bone, 1998, Schreirer, 2005, Lodl och Stevens, 2002 och Sandin, 2011). LÄS MER

  4. 4. Folkbibliotekets läsfrämjande projekt för barn och unga relaterat till forskning inom läsfrämjande : Med särskilt avseende på barnperspektivet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Svensson; [2020]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Folkbibliotek; Fri läsning; Innehållsanalys; Inre läsmotivation; Läsattityd; Läsfrämjande projekt för barn och unga; Läsintresse;

    Sammanfattning : The thesis consists of an empirically based qualitative content analysis of four Swedish reading promotion program reports of concluded and evaluated public library run reading promotion programs aimed at children and young adults. The empirical material was confronted with research findings in reading promotion activities. LÄS MER

  5. 5. Förhållningssätt till digitalt läsfrämjande : En kvalitativ undersökning om bibliotekens användning av digitala medier i en läsfrämjande kontext

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linn Ottosson Malmros; Johanna Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Digitalt läsfrämjande; läsfrämjande; digitalisering; digitala medier; digitalt läsande; litteratur; litteracitet; digitala kulturer;

    Sammanfattning : Då biblioteken och dess användare, såväl som läsningen och litteraturen, påverkas av den digitala utvecklingen och framväxten av så kallade “nya medier”, har vi i denna studie intresserat oss av digitalt läsfrämjande samt användningen av digitala medier i en läsfrämjande kontext. Påverkar användningen av digitala medier det läsfrämjande arbetet och i så fall på vilket sätt? Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur biblioteken resonerar kring och använder sig av digitala medier i läsfrämjande arbete utifrån hur de beskriver sina projekt i de ansökningar om bidrag för läs- och litteraturfrämjande insatser som inkommit till Kulturrådet för helåret 2017 och halva året 2018. LÄS MER