Sökning: "läsinlärning och läsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden läsinlärning och läsutveckling.

  1. 1. Läsutvecklande undervisning i F-3 : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Esra Ali; Joelle El-Merhi; [2024]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsmetoder; läsfrämjande; avkodning; språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I skolans tidiga år är läsning ett av de mest centrala i undervisningen. Särskilt har läsundervisningen en betydande roll för elevers läsinlärning och läsutveckling. Syftet med kunskapsöversikten är att analysera samt sammanställa vad som kännetecknar forskning om läsutvecklande undervisning för elever i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Anpassningar i läsundervisningen i svenskämnet : En intervjustudie med fem verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsinlärningsmodeller; läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar anpassningar som F-3 lärare gör i läsundervisningen i svenskämnet. Undersökningen berör anpassningar på individnivå, gruppnivå och helklassnivå. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  3. 3. Phonics vs. Whole Language : En litteraturstudie som jämför forskning om tvåläsinlärningstraditioner och deras inverkan på elevers tidiga läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Läsinlärning; Avkodning; Förståelse; Phonics; Whole language; Matteuseffekten;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa ger möjlighet till en god utbildning och därmed kunna samverka som en bra samhällsmedborgare. Syftet med denna litteraturstudie är att öka förståelsen för de två läsinlärningstraditionerna phonics och whole language och hur dessa påverkar barns tidiga läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lindström; Eva Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskolan; Intellektuell funktionsnedsättning; Läsinlärning; Läsutveckling; Fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse och att kunna tyda skrift är viktigt i dagens samhälle, därför ville vi med vår studie undersöka hur speciallärare i grundsärskolan undervisar och stärker elever med intellektuell funktionsnedsättnings läsinlärning och fonologisk medvetenhet. Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som grundar sig på Vygotskijs teori. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling under tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lawanda Yousef; Hanna Anselmsson; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; läsprocess; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen gällande tidigt läsutveckling utifrån olika perspektiv, det vill säga att sammanställa och redovisa vad aktuell forskning förespråkar för läsmetoder, lässtrategier,  stöd och stimulering i elevers läsutveckling i årskurserna F-3. Frågeställning vi utgått ifrån är: Vilka faktorer gynnar tidig läsutveckling? De tio valda artiklarna erhölls genom systematiska sökningar i tre databaser. LÄS MER