Sökning: "läsnedsättningar"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet läsnedsättningar.

  1. 1. Vad gör Legimus webbplats användarvänlig? : En fallstudie om vad studenterna på Högskolan Dalarna anser göra www.legimus.se användarvänlig

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Milkias Dawit; [2021]
    Nyckelord :User-friendly; usability; webseb design; target group and information architecture; Användarvänlighet; användbarhet; webbplats; webbdesign; målgrupp och informationsarkitektur;

    Sammanfattning : Legimus är ett online bibliotek som tillhör Myndigheten för tillgängliga medier. Myndigheten för tillgängliga medier arbetar för att ge männi-skor med olika förutsättningar tillgång till litteratur och samhällsin-formation. Legimus är ett verktyg som används för att ge människor med läsnedsättningar tillgång till litteratur. LÄS MER

  2. 2. ”Alla elever ska ha en likvärdig skolgång, och biblioteken är till för att stödja den likvärdigheten” : En kvalitativ studie om hur skolbibliotekarier i Umeå kommun arbetar med tillgängliga medier.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Vikström; [2017]
    Nyckelord :skolbibliotek; tillgängliga medier; arbete med prioriterade grupper; barn med funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att få en bättre bild av hur skolbibliotekarier på grundskolor i Umeå kommun arbetar med tillgängliga medier. Fem skolbibliotekarier intervjuades om hur de arbetade gentemotelevgrupperna, hur de upplevde att behovet av tillgängliga medier såg ut och om de anpassade sitt arbetssätt gentemot olika målgrupper för tillgängliga medier. LÄS MER

  3. 3. Äpplen och appar : en kvalitativ intervjustudie med bibliotekarier om möjligheter, utmaningar och utveckling i arbetet med tillgängliga medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anton Borgström; Barbro Norberg; [2016]
    Nyckelord :barn; ungdomar; läsnedsättningar; funktionsvariationer; tillgängliga medier; Legimus; Äppelhyllan; huvudbibliotek;

    Sammanfattning : This thesis is a qualitative examination of main libraries’ work with accessible media. Based on semi-structured interviews with eight librarians working towards children and youth, the purpose of this study is to examine the opportunities and challenges presented by new digital aspects in accessible media. LÄS MER