Sökning: "läsprocess"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet läsprocess.
11. Läskompetens i gymnasiet och specialpedagogiska konsekvenser
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Studiens syfte var att ge en översiktlig bild av läsprocesser, texter och texternas ursprungliga sammanhang som undervisningen utgår från i årskurs 1 på gymnasiet och de specialpedagogiska konsekvenserna som detta får för de elever som är svaga läsare. Teori De teoretiska utgångspunkterna är ett sociokulturellt perspektiv, en gemensamhetsorienterad definition av begreppet inkludering och Pisas definition av läsförståelse. LÄS MER
12. Varför förstår de inte vad vi säger? En uppsats om läsförståelse och kommunikation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Att undersöka om något mer än en god läsförmåga påverkar hur väl lantbrukare lyckas med sina EU ansökningar. Teori: Läsförståelse, läsprocess, kommunikationsteori. Metod: Intervjuer utfördes med fyra lantbrukare vilka ansökte om EU stöd. LÄS MER
13. Barns läsinlärning : Betydelsen av att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga under de tidiga skolåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : God läsförmåga är en förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. Därför är det viktigt att tidigt uppmärksamma de elever som är i riskzonen att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolåren borde antalet elever i läs- och skrivsvårigheter minska. LÄS MER
14. Lärares bedömning av den tidiga läsningen : Skolverkets diskurs och skolans praktik
Magister-uppsats, Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva i vilken utsträckning skolans praktik, representerade av fyra verksamma lärare, överensstämmer med den diskurs som Skolverket formulerar vad gäller bedömning av elevers läsning i årskurs 1. Därför undersöks även vilken läsundervisning som dessa lärare rapporterar att de genomför samt hur denna står i relation till de läsrelaterade teorier och perspektiv som framförs av Skolverket. LÄS MER
15. Steg 18a : En kvalitativ analys av LUS
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this paper is to examine how teachers comprehend LUS as a development program, but also how they think about one of the points in the program. The study is based on interviews with five teachers working with ages between preschool to ninth grade. LÄS MER