Sökning: "läsvilan förskola"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden läsvilan förskola.
1. Snipp snapp snut - låt sagan ge språket ett lyckligt slut : En kvantitativ och kvalitativ studie om läsningens syfte under läsvilan i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilket syfte pedagoger i förskolan har med läsning under läsvilan. Studien består av två delstudier: en kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ intervjustudie. Detta innebär att studiens empiri samlades in med två metoder. LÄS MER
2. Barns delaktighet i högläsningen i förskolan : En intervjustudie avseende barns delaktighet i högläsningen genom ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom sex intervjuer med förskollärare från olika förskolor med olika förutsättningar, undersöka hur förskollärarna upplever att barnen får vara delaktiga och ha inflytande i högläsningen. Resultatet visar att de flesta förskollärare använder sig av liknande metoder för att ge barnen delaktighet och inflytande i högläsningen. LÄS MER
3. - Fröken, kan du läsa en bok för mig? : En studie om förskollärares uppfattningar om högläsning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftade till att ta reda på förskollärares uppfattningar om högläsningens funktion i förskolan och förskollärarens roll i högläsning. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med sex förskollärare verksamma på olika förskolor i en mellanstor kommun. LÄS MER
4. Snipp snapp snut, så var sagan slut! : En observationsstudie om högläsningens kvalitet och kvantitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvaliteten och kvantiteten på högläsningen i förskolan. Den fokuserar på hur ofta högläsningen sker och om den är planerad eller spontan, för att ta reda på högläsningens kvantitet. LÄS MER
5. Läsvilan-rutin eller lärtillfälle? : Litteraturanvändning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. LÄS MER