Sökning: "läsvilan förskola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läsvilan förskola.

  1. 1. Snipp snapp snut - låt sagan ge språket ett lyckligt slut : En kvantitativ och kvalitativ studie om läsningens syfte under läsvilan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrea Frostgård; Krista Saaranen; [2020]
    Nyckelord :Förskola; läsvila; läsning; literacy; sociokulturellt perspektiv; enkätundersökning; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilket syfte pedagoger i förskolan har med läsning under läsvilan. Studien består av två delstudier: en kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ intervjustudie. Detta innebär att studiens empiri samlades in med två metoder. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i högläsningen i förskolan : En intervjustudie avseende barns delaktighet i högläsningen genom ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Adén; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; högläsning; inflytande; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom sex intervjuer med förskollärare från olika förskolor med olika förutsättningar, undersöka hur förskollärarna upplever att barnen får vara delaktiga och ha inflytande i högläsningen. Resultatet visar att de flesta förskollärare använder sig av liknande metoder för att ge barnen delaktighet och inflytande i högläsningen. LÄS MER

  3. 3. - Fröken, kan du läsa en bok för mig? : En studie om förskollärares uppfattningar om högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Thörnberg Andersson; [2016]
    Nyckelord :barns språkutveckling; förskola; högläsning; läsförebild; läsvila;

    Sammanfattning : Studien syftade till att ta reda på förskollärares uppfattningar om högläsningens funktion i förskolan och förskollärarens roll i högläsning. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med sex förskollärare verksamma på olika förskolor i en mellanstor kommun. LÄS MER

  4. 4. Snipp snapp snut, så var sagan slut! : En observationsstudie om högläsningens kvalitet och kvantitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Knutsbo; Jenny Melander; [2016]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskola; högläsning; kvalitet; kvantitet; samtal under högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvaliteten och kvantiteten på högläsningen i förskolan. Den fokuserar på hur ofta högläsningen sker och om den är planerad eller spontan, för att ta reda på högläsningens kvantitet. LÄS MER

  5. 5. Läsvilan-rutin eller lärtillfälle? : Litteraturanvändning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Therese Dahlström; Linnea Sörensen; [2014]
    Nyckelord :läsvila; förskola; litteracitet; litteratur; delaktighet;

    Sammanfattning : Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. LÄS MER