Sökning: "löwing"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet löwing.

  1. 1. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Insatser i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter : Speciallärares och specialpedagogers arbete med olika fokus, samarbetsformer och helhetsperspektiv i årskurs F-3 med insatser för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Löwing; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Elevers bilder av bråktal : En kvalitativ studie av hur högstadieelever beskriver och resonerar kring bråktal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Rebecka Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Bråk; bråktal; procent; bråkets ansikte; den duala begreppsbilden; matematikundervisning; begreppsbild; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ empirisk studie av högstadieelevers bilder av bråktal, baserad på intervjuer med två fokusgrupper. Totalt har nio elever i årskurs 7 och 9 deltagit i studien. LÄS MER

  4. 4. Bråk – värt en kamp : Bristande förkunskaper i bråkräkning hos gymnasieelever och lärares strategier för att hantera dessa brister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Cervall; [2020]
    Nyckelord :prior knowledge deficiency; fractions; upper secondary school; Educational Subject Matter Analysis; bristande förkunskaper; bråkräkning; gymnasiet; didaktisk ämnesanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har granskat nedanstående frågeställningar, där punkt 2 varit i huvudfokus. 1. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares upplevelser om elevers lässvårigheter i matematiken på högstadiet och på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ingela Holm; Linda Flodén Linda Flodén; [2018]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Enligt olika PISA-undersökningar under flera år har elevers matematikkunskaper fortsatt att sjunka. Enligt undersökningarna finns det ett högt samband mellan läsning och matematik. Matematik finns överallt och är viktigt i dagens skola. Det är av stor betydelse att eleverna får det lässtöd de behöver i matematiken. LÄS MER