Sökning: "lärande för hållbar utveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lärande för hållbar utveckling.

  1. 1. Samhörighet med naturen i Virtual Reality : utforskande av upplevelser i VR utifrån ett miljö- och beteendevetenskapligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Bente Resberg; [2022]
    Nyckelord :miljöfrågor; miljöpsykologi; Virtual Reality; immersion; multimediainlärning;

    Sammanfattning : Mänsklig aktivitet driver på förändringar som påverkar livet på jorden negativt genom ohållbara produktions- och konsumtionsmönster. Vår relation till naturen påverkar hur vi värderar naturen och ser oss själva som en del av den. Detta påverkar i sin tur hur vi förhåller oss till miljöproblem och hur vi beter oss. LÄS MER

  2. 2. Vad lär sig eleverna? : En diskursanalys av högstadiets digitala geografiläromedel om hållbar utveckling och klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Mert Emil Keceli; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Klimatförändringar; Klimat; Miljö; Läroplan;

    Sammanfattning : Uppmärksamheten kring hållbar utveckling och klimatförändringar med global uppvärmning i huvudfokus har aldrig vart större. En viktig källa till kunskap om miljön för att införskaffa sig ett miljötänkande är skolan och ett utav verktygen är läroboken. LÄS MER

  3. 3. Ett hållbart lärande : Elevers kvalitativt skilda sätt att uppfatta lärande kring hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Lisa Wermelin; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; elevperspektiv; elevers intresse; elevers uppfattningar; nyckelord; medskapare.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett komplicerat begrepp som ofta ger upphov till en viss förvirring. I skolan ska elever lära sig att arbeta för och främja en hållbar utveckling, men hur ska det gå till? Det finns många tidigare studier som belyser hur lärare försöker anpassa sin undervisning till begreppet men i den här studien riktas istället fokus till eleverna. LÄS MER

  4. 4. Risk- och sårbarhetsanalysprocessen i svenska kommuner från ett deltagarpespektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :David Norlin; [2018]
    Nyckelord :Risk- and vulnerability analysis; RVA; analysis process; capacity development; Risk Governance; Social Learning; Design Science; Risk- och sårbarhetsanalys; RSA; analysprocess; kapacitetsutveckling; Risk Governance; Social Learning; Design Science;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor drabbade av naturrelaterade katastrofer fortsätter att stiga i antal tillsammans med de kostnader som följer i katastrofernas spår. Skadorna fördelas ojämnt mellan länder och samhällsgrupper och utgör både ett humanitärt problem och en fråga om ojämlikhet. LÄS MER

  5. 5. Lärande för hållbar utveckling : En tvärsnittsstudie om hållbar utveckling i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Ludvig Lundberg; [2018]
    Nyckelord :Sustainable Development; Education for sustainable development; upper-secondary school; Hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; gymnasieskola;

    Sammanfattning : A subset of Agenda 2030 (Colglazier 2015) is to ensure that all students get the skills needed to promote sustainable development. This study aims at examining Swedish upper secondary school experiences of teaching sustainable development. LÄS MER