Sökning: "lässtrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet lässtrategier.

  1. 1. The Use and Effects of Explicit Reading Strategies in the EFL Classrooms of Upper-Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Angelica Bercic; Petter Gleisner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to investigate the impact of reading strategies within the EFL educational context. It emphasises their implementation within the educational context of English as a Foreign Language (EFL) in upper-secondary schools, addressing the current decline of adolescents’ reading comprehension in English. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier för läsförståelse : Reading strategies for reading comprehension

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; Emma Åsälv; [2021]
    Nyckelord :F-3; läsförståelse; lässtrategier; metakognitiva förmågor; självreglerat lärande; strategiprogram;

    Sammanfattning : Den systematiska översikten presenterar vetenskaplig grundad kunskap om hur lässtrategier kan bidra till utvecklad läsförståelse för elever i F-3. Det är en sammanställning av vetenskapliga artiklar och studier inom utbildningsvetenskap. LÄS MER

  3. 3. ”Menar du att en text kan vara mer än en sida i en bok?” : - en kunskapsöversikt om hur, vad och när elever läser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Persson; Markus Jonsmeden; [2021]
    Nyckelord :boksamtal; det vidgade textbegreppet; didaktik; djupläsning; litterära föreställningsvärldar; läsintresse; läsförståelse; lässtrategier; motivation; multimodalitet;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av befintlig forskning ämnat att svara på hur lärare kan arbeta med lässtrategier för att öka elevers läsintresse. Forskning kring elevers läsning visar tydligt att elever läser traditionell skönlitteratur i mindre utsträckning än tidigare. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse : Om lärares syn på vad som gynnar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Zetterkvist; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; teaching; reading strategies; reading; supportive teaching; grades 1-3; Läsförståelse; undervisning; lässtrategier; läsning; stöttande undervisning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to find out teachers’ views on what is important to promote for students’ reading comprehensions. The study is based on what experienced teachers in grades 1-3 perceive as successful and what they choose to focus on in the teaching of reading comprehension. LÄS MER

  5. 5. Läsning och läsundervisning i grundskolans senare år : Hur lärare och elever ser på läsning i NO och SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabella Skatz; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; läsundervisning; lässtrategier; stödstrukturer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i naturorienterande och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare år arbetar med läsning och lässtrategier i undervisningen. Det ingår dessutom ett elevperspektiv i studien. LÄS MER