Sökning: "ledarens roll och ansvar i org"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden ledarens roll och ansvar i org.
1. Att optimera en kulturförändring genom effektivt ledarskap, sett ur medarbetarens perspektiv
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Idag lever organisationer i ett hårt klimat både genom finansiella svårigheter och en marknad som ständigt förändras och utvecklas. För att en organisation ska vara attraktiv och behålla sin konkurrenskraft måste organisationen ständigt förbättras. LÄS MER
2. Hur ledare kan påverka delaktighet hos medarbetare
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Forskning har visat att ledarskap har en betydande roll för att påverka delaktighet hos medarbetarna och för att nå framgång. De två hörnstenarna engagerat ledarskap och att skapa förutsättningar för delaktighet valdes från Bergman och Klefsjös (2012) hörnstensmodell. LÄS MER
3. Information, delaktighet och tid : En kvalitativ studie av ledarskapets villkor vid förändring och omställning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Vårdens specifika förutsättningar medför tre viktiga faktorer som ledarskapet måste hantera; att leda i komplexitet, att leda andra ledare från olika professioner samt att leda i och för förändring och förbättring. Förändring kan leda till oro och motstånd på arbetsplatser därav blir ofta chefens roll att hantera både oro och motstånd som kan komma vid förändringar. LÄS MER
4. Ledares agerande i kunskapsutbytande grupper
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Effectiveness and performance in groups are largely dependent on how group members manage to share their individual knowledge with each other. When group members share and combine their individual knowledge at an optimal level in order to find new solutions, they achieve knowledge integration. LÄS MER
5. Enhetschefens hantering kring en föränderlig personalsituation. : - En kvalitativ studie om ledarskap inom kommunal äldreomsorg.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Under de senaste decennierna har äldreomsorgen i Sverige genomgått betydande strukturella och organisatoriska förändringar som har påverkat enhetschefens arbete. Socioekonomiska påfrestningar har inneburit en ökad global konkurrens. På grund av dessa påfrestningar har verksamheterna därför blivit mer decentraliserade. LÄS MER