Sökning: "ledarstil i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden ledarstil i skolan.
1. Ökad delaktighet och inflytanbde i kemiundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : I en årlig systematisk kvalitetsrapport 2019/2020 från en gymnasieskola framkom att elever generellt hade en oklar bild av vad delaktighet och inflytande i undervisningen innebär och att det i vissa klasser fanns missnöje avseende detta. Syftet med detta utvecklingsarbete är att förbättra förståelsen kring hur elever upplever delaktighet och vad inflytande betyder för elever på Naturvetenskapsprogrammet samt att ta fram underlag för undervisningsmaterial som vilar på vetenskaplig grund. LÄS MER
2. Att skapa det perfekta klassrummet : En studie om möjligheter och begräsningar i lågstadielärares klassrumsmöblering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskap om hur lärare ser på och motiverar sin klassrumsmöblering, samt att synliggöra möjligheter och begränsningar med olika former av möblering. Studiens frågeställningar är: Hur planerar lärare sin klassrumsmöblering? Vilka möjligheter för lärande skapas av möblering i de olika klassrummen? Vilka begränsningar för lärandet skapar av möbleringen i de olika klassrummen? Studiens empiri består av kvalitativa intervjuer med sex lärare, samt observationer och fotografier av deras respektive klassrum. LÄS MER
3. Lärares ledarskap utifrån elevers perspektiv : /
Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för didaktik och forskning om pedagogiskt arbete (DIPA)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreläggande studie är att undersöka vilka lärares ledarstilar efterfrågas i dagens skola, och därtill undersöka vilka egenskaper hos läraren föredrar eleverna. Syftet har definierats genom en huvudfråga: Hur är en bra lärarens ledarstil enligt eleverna? För att besvara forskningsfrågan har en kvantitativ metod använts i form av enkät som besvarats av 81 elever studerar i högstadiet i Emmaboda kommun. LÄS MER
4. Pedagogiska och didaktiska arbetssätt i idrottsundervisning på en kenyansk skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att beskriva idrottsundervisningen på en skola i Nairobi, Kenya, samt att undersöka lärarnas pedagogiska och didaktiska arbetssätt. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur resurser och det geografiska närområdet utnyttjas i undervisningen samt att reflektera kring om det finns arbetssätt som är överförbara till svensk idrottsundervisning. LÄS MER
5. Är eleverna trygga kommer lärandet på vägen : En studie om ledarskap och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka idrottslärares syn på ledarskap, samt ta reda på vilket lärande de strävar efter. Vi använde oss av följande frågeställningar; Vilka ledarstilar strävar lärarna i idrott och hälsa efter att använda? Vilka förmågor anser lärarna i idrott och hälsa att det är viktigt att ha som ledare i skolan? Vilket lärande vill lärarna i idrott och hälsa uppnå; på kort och lång sikt? Metod För att svara på dessa frågeställningar användes en kvalitativ ansats i form av intervjuer och fem lärare på grundskolor kontaktades. LÄS MER