Sökning: "lek 2001"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden lek 2001.

  1. 1. Barns rätt till lek i förskolors utomhusmiljö : En kvalitativ studie om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhlin; Alexandra Larsson Krigholm; [2022]
    Nyckelord :Lek; könstillhörighet; förskolors utomhusmiljö; genusteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. Vi har uppmärksammat att det finns en avsaknad av forskning när det kommer till hur förskollärare beskriver att alla barn kan få samma möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  2. 2. Genus, lek och normkritik : En kvalitativ studie om förskollärares normkritiska arbete kring genus i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hellen Ali Ismail; Kristina Barsoum; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; jämställhet; traditionella könsmönster; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de arbetar ur ett normkritiskt perspektiv kring genus i leken i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingsmetoden tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. LÄS MER

  3. 3. ”Musik är ju liksom som madeleinekakor”: En studie i och om rytmik- och körundervisning och hur musikaliska upplevelser kan påverka folkhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maja Ehrnborg; Cristina Säfsten; Otthilia Sjöberg Aas; [2022]
    Nyckelord :Rytmik; Kör; Musikundervisning; Folkhälsa; Livskvalitet; Reflektion; Eudaimonia; Aktionsforskning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Eurythmics; Choir; Music Teaching; Public Health; Quality of Life; Reflection; Action Science; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : MIND (2021) raises a warning flag for the growing problem concerning mental health. The arts has a positive effect on the public health, which is shown in a report ordered by the WHO (Fancourt & Finn, 2019) and Theorell (2009, 2014 och 2018) highlights music and its positive influence on people. LÄS MER

  4. 4. Olika utomhusmiljöer i förskolan : barns grovmotoriska aktiviteter och förskollärarnas beskrivningar av hur barns hälsa kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Alfredsson; Karin Granefelt; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; grovmotorik; förskolans gård; skog; natur; utomhusmiljöer; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : Det finns enligt flera forskare fördelar med utomhuspedagogik då detta ger barn olika möjligheter till att uppleva och lära sig med hela kroppen för att genom det förebygga fysisk ohälsa, (Fjortoft 2001, Cooper 2015, Coe 2016, Harper 2017, Kaplan 2001). Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen. LÄS MER

  5. 5. ”Jag kan läsa! Men bara i böcker utan text.” En etnografisk studie om bilderbokens och läshörnans betydelse för de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Svensson; [2019]
    Nyckelord :barndomsgeografi; bilderbok; etnografi; förskola; kamratkultur; kommunikation; lek; literacy; läsmiljö; vänskapsrelationer;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar huvudsakligen till att undersöka vad de yngsta barnen på förskolan upplever och erfar genom att befinna sig i läshörnan utan vuxenstöd, samt vad bilderboken skapar och bidrar till i barns vardagsliv. För att uppnå mina syften tillämpade jag en kvalitativ metod i form av en etnografisk fältstudie, där jag med hjälp av deltagarobservationer och korta tematiskt inriktade intervjuer samlade in mitt empiriska material. LÄS MER