Sökning: "lek och lärande i förskolan språk"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden lek och lärande i förskolan språk.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yasamin Al-Mandawi; Aftonia Aljamal; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande undervisning; språkutvecklande arbetssätt i förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur ett antal förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning samt vilka förutsättningar och förhinder de anser att de har när de använder språkutvecklande arbetssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs (1978) sociokulturella teorin om lärande, som används för att analysera tematiskt det empiriska materialet. LÄS MER

  4. 4. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med att främja barns språkutveckling genom leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Norberg; Elin Deigård Hillborg; [2023]
    Nyckelord :Lek; språk; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med lek som ett sätt att främja barns utveckling och lärande, och speciellt barns språkliga utveckling, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte utförde vi en kvalitativ forskningsansats baserad på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER