Sökning: "lek som estetik i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lek som estetik i förskolan.
1. "Leken är ett utmärkt verktyg för lärande" : En kvalitativ studie om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan. Studiens frågeställningar handlar om vilken uppfattning pedagogerna har om betydelsen av barns egeninitierade lek för undervisningsuppdraget, hur barns egeninitierade lek påverkas av förskolans pedagoger samt hur pedagogerna förhåller sig till att använda barns lek för undervisning. LÄS MER
2. ”Jag får med allt i musikaktiviteten” : Förskollärares resonemang och metoder för praktiskt iscensättande av sång och musik i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sång och musik lyfts i förskolans verksamhet, både i förhållande till förskollärares resonemang och i deras praktiska iscensättande. Data har samlats in genom en kvalitativ forskningsmetod, i form av intervjuer med förskollärare och observationer av musikaktiviteter i förskolan. LÄS MER
3. The carnival: king of sand, king of nothing at all/ Karnevalen: kung av sand, kung av ingenting alls
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra de karnevaliska aspekterna som yttrar sig i barns lekar på förskolan samt den syn som personalen har på dessa aspekter. I dagens förskola upplevs de karnevaliska aspekterna som störande. LÄS MER
4. Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olikauttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande.I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hurestetik medvetet används inom förskolan. LÄS MER
5. Estetik – ett redskap för lärande.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER