Sökning: "lekens villkor"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lekens villkor.

  1. 1. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande : - en kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lovisa Engman; Therese Elfving; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; lek; lärande; miljö; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan utifrån ett förskollärarperspektiv. I förskolan har leken en central plats som bidrar till lärande då den kan stimulera alla sidor av barns utveckling. LÄS MER

  2. 2. Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Peter Hamlén; [2021]
    Nyckelord :affordances; lek; utomhuslek; barn; barns utveckling; naturkontakt; förskola;

    Sammanfattning : Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. LÄS MER

  3. 3. En studie om den fria lekens betydelse i förskolan : Förskollärares resonemang kring barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hasiba Sljivar; Malin Mai; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; förhållningssätt; förskollärare; strategier; styrd lek.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns fria lek. Datainsamlingsmetoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Resultatet av studien har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan sett utifrån ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linnéa Granath; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; play; learning; teaching; sociocultural perspective.; Förskola; förskollärare; lek; lärande; undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka förskollärarnas uppfattning och användande av lek i relation till lärande i förskolans verksamhet. Studien ska belysa och handla om att studera lekens betydelse för barns lärande, utifrån några förskollärares perspektiv. LÄS MER

  5. 5. ’’Inget blir roligt utan lek’’ : ’En studie om den fria leken ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Nilsson; Selanius Fanny; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; lek; lärande; pedagog; pedagogernas perspektiv; utveckling;

    Sammanfattning : I studien presenterar vi pedagogernas uppfattning av den fria lekens innebörd och hurden fria leken ser ut i verksamheten samt vilken utveckling och lärande som sker enligt dem. För att ta del av pedagogernas uppfattningar har vi i denna studie använt oss av en kvalitativ metod och genomförst semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma pedagoger på en förskola i Malmö stad för att komma fram till vårt resultat. LÄS MER