Sökning: "lekterapeuter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet lekterapeuter.

  1. 1. När professioner möts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kim Eriksson Börjesson; Sofia Fredriksson; [2021-06-21]
    Nyckelord :lekterapi; förskola; förskoleklass; tvärprofessionell samverkan; långtidssjuka barn; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna och lekterapeuterna att samverkan organiseras mellan lekterapin och förskolan/förskoleklassen? • Hur upplevs möjligheter och utmaningar för samverkan av lärare och lekterapeuter? • Vad upplever lärare och lekterapeuter att samverkan kan generera? Teori: Den teoretiska utgångspunkten baseras på fenomenologi då det är informanternas upplevelser av fenomenet som undersöks. LÄS MER

  2. 2. Delaktighetsböcker : Ett sätt att göra barns röst hörd inom vården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Hanna Eriksson; Lisa Herngren; [2021]
    Nyckelord :Delaktighetsbok; Barnsjuksköterska; Barnsjukvård; Delaktighet; Barnets perspektiv; Barnkonventionen; Vårdrelaterade procedurer; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : FN:s barnkonvention är sedan år 2020 lag i Sverige. Den är till för att stärka barns rättigheter vilket medför att barnsjuksköterskan har ett stort ansvar och skyldighet att arbeta utefter barnets perspektiv och göra barn delaktiga i vården. LÄS MER

  3. 3. Hjälp mig att hantera det jobbiga : - en studie om pedagogers traumamedvetna omsorg till barn med traumatiska upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sandell; Sanna Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; lek; lekterapi; lekterapeut; omsorg; omsorgsetik; traumamedveten omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan förhåller sig till traumamedveten omsorg. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i Nel Noddings omsorgsetiska teori. Vårt material består av kvalitativa intervjuer som är semistrukturerade med sex olika respondenter. LÄS MER

  4. 4. Lekterapi - för barnens skull : En kvalitativ studie om hur lekterapeuter resonerar kring leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Alenius; Josefine Bernholtz; [2018]
    Nyckelord :Lekterapi; lek; lekterapeuter; sjukhus; kommunikation; samspel; socialkonstruktionismen; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Vår studie kommer ha sitt fokus på verksamheten på lekterapi där förskollärare och fritidspedagoger arbetar. Av den tidigare forskning vi tagit del av kan vi se att det finns forskning om hur leken används i förskolan men inte om hur den används på lekterapin. LÄS MER

  5. 5. ”Får barnet inte leka så utvecklas det ju inte” - En jämförande studie mellan lek på förskola och lek på lekterapi

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Fransson; Karin Almhede; [2012]
    Nyckelord :Lek; Terapi; Bearbetning; Trygghet; Lärande; Pedag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lekterapi är och jämföra förskollärares och lekterapeuters arbetsätt samt undersöka om lek på lekterapi skiljer sig från lek på förskola för att erövra ny kunskap om lek och om hur man kan använda leken på olika sätt i olika sammanhang i förskolan. Vi har utgått ifrån två frågeställningar: Vad finns det för likheter och skillnader mellan lekterapeuters och förskollärares arbetssätt? Vad för likheter och skillnader finns det mellan lek på förskolor och lek på lekterapin? Som forskningsstrategi och metod valdes att göra en kvalitativ forskningsmetod, där vi lägger stor vikt på helheten. LÄS MER