Sökning: "lektionsstruktur"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet lektionsstruktur.

  1. 1. Ett gott klassrumsklimat : En enkätstudie om lärares arbete och ledarskap för ett gott klassrumsklimat vid mottagandet av en ny klass i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Berg Emelie; Evinger Tora; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; lågstadielärare; klassrumsklimat; lärarledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie behandlas lärares arbete för ett gott klassrumsklimat i lågstadiet. Detta genom att undersöka vilka strukturer lärare i lågstadiet implementerar vid mottagandet av en ny klass för att skapa ett gott klassrumsklimat. LÄS MER

  2. 2. "Det blir lite snurrigt och lite otydligt att man inte riktigt vet helt vad man ska göra" : Elevers beskrivning hur lektionsstruktur påverkar deras mående

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Liminka; Katja Leinonen Kyrö; [2022]
    Nyckelord :Clarification pedagogy; lesson structure; poor mental health and sense of coherence.;

    Sammanfattning : Poor mental health among children and teenagers in Sweden has been recognized and been described as increasing (Folkhälsomyndigheten, 2018). Folkhälsomyndigheten (2018) suggests that there has been a twofold increase of psychosomatic symptoms within the age group of 13-to 15-year-olds in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Läraren, den avgörande faktorn!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Lovisa Åsén; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; studiero; slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; lärarstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Hur kan kooperativt lärande användas som lektionsstruktur för att minska matematikångest?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Bengtsson; Sandra Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Cooperative learning; mathematics anxiety; lesson structure; shared responsibility; active learning;

    Sammanfattning : This study is a study of literature which focused on the research question How can cooperative learning reduced perceived mathematics anxiety. This was conducted via a literature search in a variety of databases, such as ERC, ERIC, and finally libsearch. LÄS MER