Sökning: "lgr 1"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden lgr 1.

  1. 1. Jämställdhet i textböcker för förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; textbok; läsebok; förstaspråksundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : I dagens Läroplan för grundskolan, Lgr 22 (Skolverket 2022) ges begreppet jämställdhet stort utrymme och det framgår att jämställdhet ska genomsyra utbildningen. Det framgår även att undervisningen i svenskämnet lägger stor vikt vid läsning och bearbetning av text, vilket ställer krav på att materialet som används ska utgå från ett jämställdhetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Bollspel i skolan

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Nicholas Hillgren; [2023]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet i årskurs 7-9 använder sig av bollspel i sin undervisning för att göra en kunskapsbedömningar kopplade till läroplanen och det centrala innehållet. 1. LÄS MER

  3. 3. Realisering av hållbar utveckling i slöjdämnet : Materialval – resurshållning – kvalitet – problemlösning –produktvård – reparation – återbruk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Gestholm; [2023]
    Nyckelord :Slöjdundervisning; hållbar utveckling; sustainable development; kursplan; Lgr 22;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har varit med som innehåll i kursplanen för slöjd sedan 2011. Det finns ytterst lite forskat om hur slöjdlärare undervisar om hållbar utveckling i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är således att undersöka hur begreppet hållbar utveckling ger sig uttryck i svenska slöjdlärares undervisning. LÄS MER

  4. 4. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER

  5. 5. Mycket fysisk hälsa, lite psykisk hälsa och ännu mindre social hälsa : En kvalitativ studie om undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sanna Bäckman; Johanna Holmer; [2023]
    Nyckelord :idrott; fysisk; psykisk; social; hälsa; hälsoundervisning; skolan;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa på högstadienivå, vilket angår flera perspektiv på undervisning i hälsa. Detta inkluderar (1) undervisning i hälsa utifrån Lgr 22 och aspekterna fysisk- psykisk- och social hälsa, varav även (2) idrottslärares kunskaper för att realisera undervisning i hälsa berörs. LÄS MER