Sökning: "litteraturstudie matematiksvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden litteraturstudie matematiksvårigheter.
1. En systematisk litteraturstudie om metoder och strategier vid problemlösning för elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER
3. Gynnsamma undervisningsmetoder och representationer i inlärningen av rationella tal för elever i matematiksvårigheter : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Dyskalkyli : En litteraturstudie om yngre elevers specifika matematiksvårigheter och vilka insatser som kan vara effektiva för dessa elever.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
5. Arbetsminnets roll vid matematiksvårigheter : Interventioner och kognitivt avlastande anpassningar och arbetssätt – en systematisk litteraturstudie
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Arbetsminneskapacitet har högre förklaringsgrad än intelligens för tillgodogörandet av matematiska förmågor, och elever i matematiksvårigheter har oftare lägre arbetsminneskapacitet än normalpresterande elever. I syfte att synliggöra åtgärder som kan underlätta för dessa elever att tillgodogöra sig matematikämnet gjordes en systematisk litteraturstudie. LÄS MER