Sökning: "litteraturundervisning identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden litteraturundervisning identitet.

  1. 1. Skönlitteratur i undervisningen : Lärares uppfattningar om litteraturundervisning och att bedöma eleverna inom området

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Wallén; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisning; Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Identitet; Påverkan; Betydelse; Bedömning;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka hur lärare uppfattar sitt uppdrag inom litteraturundervisning utifrån läroplanen, Lgr11. Studien syftar också till att undersöka hur lärare bedömer eleverna inom litteraturundervisning. LÄS MER

  2. 2. Litteratur och identitetsutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare resonerar kring val av skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 1 för att främja elevers identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svensson Ellinor; Thunborg Efi; [2022]
    Nyckelord :Identitetsutveckling; litteraturundervisning; svenska som andraspråk; integrerad undervisning; lättläst litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om hur gymnasielärare väljer litteratur utifrån aspekten identitetsutveckling inom ämnet svenska som andraspråk, och om det föreligger någon skillnad i hur litteratur väljs utifrån om svenska som andraspråkselever undervisas separat eller gemensamt med svenskundervisningen. För att uppfylla studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Identitet, sexualitet och skönlitteratur : En studie av svenskämnets litteraturundervisning som didaktisk potential för gymnasieelevers identitetsskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Moa Öberg; [2021]
    Nyckelord :sexualitet; litteraturundervisning; didaktisk potential; critical literacy;

    Sammanfattning : Det framgår i Svenskämnets syfte för gymnasieskolan att svenskämnet kärna ska vara språk och litteratur. Vidare framskrivs det Svenskämnets centrala innehåll för gymnasieskolan att elever ska utveckla förmågan att använda skönlitteratur som en källa till självinsikt och förståelse för andra människor. LÄS MER

  4. 4. Litteraturundervisning och elevers litterära identitet : En analys av tre lärarhandledningar till skönlitterära verk med inriktning till årskurs 1-3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Perkovic; Alexandra Ström; [2021]
    Nyckelord :Teacher s guide; teaching of reading; reading instruction; teaching of literature; literature teaching; fiction; view of literature; Lärarhandledning; läsundervisning; litteraturundervisning; skönlitteratur; litteratursyn;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera tre bokförlags lärarhandledningar till skönlitterära verk, med anpassning till årskurs 1–3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv. Studiens material består av tre utvalda lärarhandledningar som samlats in från tre olika bokförlag. LÄS MER

  5. 5. En verklighet funnen i fiktionen : En studie om svensklärares och elevers syn på sexuell identitet och litteraturundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Malm Matilda; [2021]
    Nyckelord :Sexual identity; sexuality; heteronormativity; literature teaching; Sexuell identitet; sexualitet; heteronormativitet; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Frågor om sexuell identitet, kön och genus blir allt mer diskuterad, accepterad och öppen bland dagens unga, på sociala medier och i samhället i stort. Kan skolverksamheten sägas hänga med i denna utveckling och tar de tillvara på elevers vilja att samtala om dessa frågor i litteraturundervisningen? Den kvalitativa studie som genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både lärare och elever på gymnasieskolor har som syfte att synliggöra såväl lärares som elevers perspektiv på och attityder till frågor om sexuell identitet samt hur ett normkritiskt arbete kan genomföras med skönlitteratur som redskap. LÄS MER