Sökning: "live action role playing"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden live action role playing.

  1. 1. You Move Differently with a Sword Strapped on : Deploying Research with Design to study trans people’s exploration of gender in larp

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Kaya Toft Thejls; [2023]
    Nyckelord :gender exploration; larp; live-action roleplaying; Nordic larp; larping as method; Research with Design; trans; transgender;

    Sammanfattning : This thesis examines how trans people explore gender in live action role-playing games (hereafter: larps). It asks how larps function as spaces for gender exploration, in what ways trans people explore and express gender in larps, as well as how they make sense of, and articulate, this exploration and expression. LÄS MER

  2. 2. "På riktigt men på låtsas" : En religionsvetenskaplig studie om rollspel och verklighet med ett lekperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Linn Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Religion; rollspel; lajv; bordsrollspel; Nordic Larp; lek; verklighet;

    Sammanfattning : This essay explores experiences of religion in role-playing games; table-top role-playing and live-action role-playing in the Nordic Larp and roleplay-tradition. Semi-structured interviews were used within an explorative qualitative method inspired by grounded theory. LÄS MER

  3. 3. ”Jag har sett ljuset, jag tänker inte gå tillbaka till mörkret” : Transpersoners och icke-binäras erfarenheter av upptäckande, förändring och följande av nya könslinjer genom lajvande och karaktärer

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Rönn Schück; [2021]
    Nyckelord :Larp; transperson; non-binary; queer phenomenology; character; gender line; wonder; embodiment; orientation; path; magic circle; gender identity; bleed; gender expression; Lajv; Transpersoner; Icke-binära; Queer fenomenologi; Karaktär; Könslinjer; Aha-upplevelse; Förkroppsligande; Orientering; Stigar; Magiska cirklar; Könsidentitet; Bleed;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från transpersoners och icke-binära personers erfarenheter av lajvande i Sverige under 2000-talet. Lajv är en typ av performance, liknande improviserad teater utan publik, där deltagarna gestaltar och förkroppsligar olika karaktärer, en roll eller alternativ identitet. LÄS MER

  4. 4. Multi-user and immersive experiencesin education: the Ename 1290 game,based on the use of MicrosoftKinect and Unity

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Madhuri Pullambaku; Tashi Tsering; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ename 1290 is a virtually reconstructed heritage application aimed toserve as an educational tool. With the emergence of media andinteractive technologies like the Microsoft Kinect, users are now ableto virtually explore and experience the reconstructed heritageenvironments and learn about the medieval world in a more excitingway. LÄS MER

  5. 5. Det förflutna i framtiden : lajvs potential för att förmedla, utforska och bevara kulturarv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alexandra Åberg; [2015]
    Nyckelord :lajv; lajvområden; subkultur; kulturarv; historia; bevarande; levande rollspel;

    Sammanfattning : Idag är allmänheten många gånger en passiv mottagare till sin historia och sitt kulturarv. Den här uppsatsen undersöker huruvida det går att använda en ny form av subkultur som metod för att förmedla, utforska och bevara kulturarv. LÄS MER