Sökning: "livsberättelse pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden livsberättelse pedagogik.

  1. 1. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thomas Spreigl; Emil Nikula; [2023]
    Nyckelord :Narrative theory; life story; women; construction industry; identity; Narrativ teori; livsberättelse; kvinnor; byggbranschen; identitet;

    Sammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER

  2. 2. KONSTNÄRLIGA OCH KREATIVA UTTRYCKSFORMER SOM ARBETSMETOD I OMSORGSARBETET

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Yu-Hsin Brenda Tsai; Annie Dabley; [2021]
    Nyckelord :Art; creativity; mental illness and mental disability. Art; creativity and recovery approach. Mental impairment; mental illness and expressive art.; Konst; kreativ; psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning. Konst; kreativ och återhämtning. Psykisk ohälsa och uttryckande konst.;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är en långvarig sjukdom som inte kan botas med enbart medicin (Bundensen m.fl. 2020). LÄS MER

  3. 3. Att inte passa in i skolans system : Fem livsberättelser om skolfrånvaro.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helena Björklund; Jängnemyr Maria; [2020]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; hemmasittare; livsberättelser; psykisk ohälsa; samverkan; skolfrånvaro; systemteori; ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad skolfrånvaro kan bero på samt vilka faktorer som hade främjat skolnärvaro hos respondenterna som deltagit i föreliggande studie. Studien använde sig av livsberättelse som metod, där fem tidigare hemmasittare i åldern 17-29 år  berättade om sina erfarenheter och upplevelser kring skolfrånvaro samt vad de ansåg hade kunnat hjälpa dem att fullfölja sin utbildning. LÄS MER

  4. 4. "Vi behöver olika" : Fem elever med autism berättar om sina upplevelser av reguljär skola och resursskola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Bengtsson; Marielle Svensson; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; autism; funktionsnedsättning; exkludering; elever; grundskola; inkludering; resursskola; skola;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur högstadieelever med autism upplevt sin skolgång, både i den reguljära skola där de först gått och på den resursskola som de gick på då undersökningen genomfördes. Då en resursskola ofta ses som en exkluderande verksamhet, var vi intresserade av vilka upplevelser av inkludering som dessa elever har och har haft samt vilka faktorer i skolan som verkar vara betydelsefulla för dem. LÄS MER

  5. 5. Vägen till barnets diagnos : En förälders röst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emine Rasidovic; [2017]
    Nyckelord :Autism; Bemötande; Diagnosutredning; Föräldraperspektiv; Kris; Livsberättelse;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie beskriver den känslomässiga resa som en familj går igenom, på vägen till barnets diagnostisering. Genom att djupare förstå vilka tankar, frågor och känslor en familj har och går igenom, formuleras framtida tankesätt för hur förskolan/skolan kan bemöta familjer i denna situation. LÄS MER