Sökning: "livsvillkor"
Visar resultat 1 - 5 av 317 uppsatser innehållade ordet livsvillkor.
1. Äldre personers upplevelser av existentiell ensamhet : En systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ålderdom påverkar livet, kroppen och sinnet. Långvarig, ofrivillig ensamhet är skadligt för hälsan och vanligt förekommande bland äldre personer. Existentiell ensamhet utgör en form av ofrivillig ensamhet och definieras som en plågsam insikt om att vara separerad från världen och andra människor. LÄS MER
2. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER
3. SÅ SKA DU GÖRA QUEERHET Normativitet i en normbrytande kontext
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur personer som identifierar sig som queer upplever normer inom queer-communityt. Utifrån frågeställningar riktade mot beskrivningar, upplevelser och strategier har vi ämnat fördjupa förståelsen för queera personers livsvillkor. LÄS MER
4. CHILDISM SOM TEORETISK LINS En systematisk forskningsöversikt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Genom att konstatera att det råder en oroväckande problematik om att barn som marginaliserad grupp utsätts för åldersdiskriminerande orättvisor behöver ett tydligt teoretiskt ramverk utvecklas i studier där barns livssituationer och livsvillkor studeras. För att childism ska kunna bli en vetenskaplig teori behöver begreppet en tydlig inramning. LÄS MER
5. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER