Sökning: "ljudmiljö i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ljudmiljö i förskola.

  1. 1. Ljudmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser kring ljudnivån på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hasani Bina; Therese Kesti Leo; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; methodology; noise; sound level; sound environment; Förskola; förskollärare; arbetssätt; buller; ljudnivå; ljudmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uttrycker att dearbetar med ljudnivån samt att bidra med kunskaper kring vad förskollärarekan göra för att påverka ljudnivån i sin arbetsmiljö. Tidigare erfarenheteroch tidigare forskning visar att det kan vara en hög ljudnivå inne påförskolors avdelningar som är skadlig för dem som vistas i den. LÄS MER

  2. 2. "Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Gonzalez Trulsson; Ellenor Cidrér; [2023]
    Nyckelord :Barn; buller; förskola; hälsa; inomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. LÄS MER

  3. 3. Ljudmiljö i förskola; en del av barns intersubjektiva livsvärld : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julius Veeborn; Claudia Schröder; [2022]
    Nyckelord :barns upplevelse; fenomenologi; intersubjektiv; livsvärld; ljudmiljö;

    Sammanfattning : Ljud har förmågan att påverka människor. I skräckfilmer används ljud exempelvis för att öka den emotionella spänningen hos tittaren. På vilket sätt som ett specifikt ljud påverkar en specifik individ är dock svårt att undersöka, delvis på grund av den subjektivitet som finns bakom varje individs tolkning av ett specifikt ljud. LÄS MER

  4. 4. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Meijer; Alexsandra Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsa; ljud och oljud; materiella ting och pedagoger;

    Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogers beskrivningar av främjande och förebyggande arbete med lärmiljö : En studie från förskola till och med grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Handell; Katarina Vitez; [2021]
    Nyckelord :främjande; förebyggande; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; förutsättningar för lärande; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats inom specialpedagogiska programmet vid Örebro universitet. Den är riktad till skolledare, specialpedagoger och pedagoger som är intresserade av främjande och förebyggande arbete med fokus på lärmiljö i förskola och grundskola. LÄS MER