Sökning: "lokal skolstyrelse"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lokal skolstyrelse.

  1. 1. Gymnasieelevers inställning till lokal skolstyrelse med elevmajoritet : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Joel Gustafsson; Jesper Lundvall; [2006]
    Nyckelord :local schoolboard; student majority; student democracy; elevmajoritet; lokal skolstyrelse; elevdemokrati;

    Sammanfattning : The aim for this essay is to investigate students attitudes to a local schoolboard with student majority to determin the level of functionality, relevancy and interest for this schoolboard among the students in a Swedish gymnasium in Örebro. This is done by distibution of a questionnaire form to a third of the students in the third grade . LÄS MER

  2. 2. Föräldrasamverkan i skolan. Ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lennart Adolfsson; [2004]
    Nyckelord :Education; Föräldrasamverkan; elevdemokrati; föräldrar; lokal skolstyrelse med föräldramajoritet Keyword Parental co-operation; Pupil democracy; Parents; Local School Council with Parental majority; Pedagogik;

    Sammanfattning : Sedan folkskolan införande (och troligtvis ännu tidigare) har föräldrar haft synpunkter på deras barns undervisning i skolan. Politiker och andra styrande inom skolan har också förstått vitsen med föräldraengagemang i de egna barnens lärande som en tillgång för skolan. LÄS MER

  3. 3. Det nya betygssystemet på gymnasieskolan. En empirisk undersökning av lärares, rektorers och lokala skolstyrelsers bedömning av lärares möjligheter att tilldela betyg

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sven-Åke Nordström; [1998]
    Nyckelord :betygssättning; rektor; lärare; betygsunderlag; gymnasieförordning; legitimitet; lokal skolstyrelse;

    Sammanfattning : Uppsatsens innehåll handlar om lärarens svårigheter vid betygssättning, och då särskilt vem som bedömer att läraren har, eller inte har, tillräckligt betygsunderlag, samt följdproblemet om läraren skall, eller inte skall, sätta Icke Godkänd (IG) då läraren saknar betygsunderlag. Det finns ett semantiskt problem i att beteckna ett betygssteg med orden "Icke Godkänd" då det därvid kan tyckas självklart att definiera ett betygskriterium för IG att innebära allt under Godkänd (G). LÄS MER