Sökning: "lpo 94 religionskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lpo 94 religionskunskap.

  1. 1. Religionskunskap – kulturell eller interkulturell? : En kritisk diskursanalys av Sveriges läroplaner från Lgr 69 till Lgr 22 ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alma Mattsson; Filippa Ziervogl; [2022]
    Nyckelord :diskurs; kritisk diskursanalys; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; läroplan; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat läroplanerna Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22 utifrån ett interkulturellt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur underliggande diskurser tar sig i uttryck i kursplaner för religionskunskapsämnet i läroplanerna mellan Lgr 69 och Lgr 22 för svensk grundskola i årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. Porträtterandet av den kristna kvinnan - En analys av läroböcker som använts i undervisningen inom religionsämnet för grundskolans senare år under perioden 1962–2014

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Manavrah Ahmed; Dalila Sliti; [2018]
    Nyckelord :Kristna kvinnan; Läroplaner; 1962; Religionskunskap och lärande; Lgr11; Lgr 62; Lgr 69; Lgr 80; Lpo 94; Jämförande analys;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid där genusfrågor flitigt diskuteras i olika sammanhang. Samhällsdebatten kring #metoo-initiativet, både motståndet och själva initiativet, är ett bevis på hur aktuellt och viktigt detta ämne är för vår samtid. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker och objektivitet i religionskunskap : En undersökning om objektivitet i svenska läroböcker i religionskunskap 1962- 2011

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Bjaaland; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats har varit att undersöka objektivitet som mål och idé i läroplaner och läroböcker i religionskunskap med ett särskilt fokus på beskrivningarna av kristendomen. Först har jag undersökt objektivitet som mål och idé i de aktuella läroplanerna Lgr 62, 69, 80 och Lpo 94. LÄS MER

  4. 4. Från Kristendomskunskap till Religionskunskap : En studie av religionsämnets förändring i den svenska grundskolan från 1962 fram till idag speglat i läroplanerna

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Westerberg; [2015]
    Nyckelord :Religionskunskap; Kristendomskunskap; Lgr 62; Lgr 69; Lgr 80; Lpo 94; Lgr 11;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur religionsundervisningen i kursplanerna har förändrats från Lgr 62 fram till den nya läroplanen Lgr 11. Den belyser innehållet i alla läroplaner och ger en djupdykning i kristendomsämnet i religionsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskap i förändring : En komparativ studie av nuvarande och framtida kursplan i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Per Svensson; [2011]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; LGR 11; LPO 94; Religionskunskap; styrdokument; grundskola; Tomas Englunds kunskapsfilosofier;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka likheter och skillnader mellan den nuvarande kursplanen i religionskunskap för grundskolan och den framtida kursplanen för religionskunskap i LGR 11. Kursplanerna har jämförts utifrån tre frågeställningar. LÄS MER