Sökning: "lunds universitet KBT"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden lunds universitet KBT.

  1. 1. “Det var ju mycket jag fick ut av det, mycket mer än vad jag trodde”: En tematisk analys av deltagares upplevelser av en transbekräftande intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alice Eklund; Susanna Nalepa; [2024]
    Nyckelord :Minority stress; transgender; transgender affirming CBT; participant perspective Minoritetsstress; transpersoner; transbekräftande KBT; deltagarperspektiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Trans and gender diverse people report significantly poorer health than cisgender people. This could be understood as an effect of minority stress. One way of enhancing their wellbeing is through transgender affirming cognitive-behavioural therapy, and this study investigated participant experiences of such an intervention. LÄS MER

  2. 2. Common Factors i psykoterapi: Psykometrisk analys av ny mätskala

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Andreas Helmersson; Mimmi Levander; [2024]
    Nyckelord :Common Factors; psykoterapi; skattningsskala; psykometri; Psychotherapy; Rating Scale; Psychometrics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Understanding what constitutes a positive outcome in psychotherapeutic treatment remains a challenge, whether attributed to Common Factors (CF) shared across therapies or specific therapeutic methods. The definition of CF varies and can be traced to all aspects of therapy, including patient and therapist factors and the process of change. LÄS MER

  3. 3. "Det hade kanske kunnat bli bra": En kvalitativ analys av behandlingsmisslyckanden i KBT respektive PDT för paniksyndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Livia Sofia Maria Eriksson; Linda Terstad; [2023]
    Nyckelord :Panic control treatment; Panic focused psychodynamic psychotherapy; patient experiences; method deficiencie; reflexive thematic analysis; patientupplevelser; metodbrister; reflexiv tematisk analys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska upplevda metodbrister hos patienter som inte blivit hjälpta av Panic Control Treatment (PCT) respektive Panic Focused Psychodynamic Psychotherapy (PFPP). Studiens urval var en del av projektet POSE, Psychotherapy outcome and self-selection effects for panic disorder, och bestod av 20 patienter med diagnosen panikångestsyndrom med eller utan agorafobi. LÄS MER

  4. 4. KBT online - kontra - KBT fysisk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Florentina Arsenie; Emil Trygged; [2022]
    Nyckelord :CBT; CBT online; therapy; therapeutic alliance; mental illness; competence; KBT; KBT online; terapi; terapeutisk allians; psykisk ohälsa; kompetens; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay was based on digital care and focuses on online care in psychological treatments. This work was limited to cognitive behavioral therapy (CBT) and focused mainly on the therapists competence, perceived difficulties, and feelings during ongoing conversation, but also investigated preferences for common ailments in therapy. LÄS MER

  5. 5. “Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

    M1-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Alexander Riedel; [2022]
    Nyckelord :talängslan; högstadieskolan; retorik; psykologi; KBT; aktionsforskning; enkäter; observation; betingning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. LÄS MER