Sökning: "människosyn påverkar"
Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden människosyn påverkar.
6. Inkluderingsidealen : -En kritisk granskning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Den här studien innefattar en kritisk granskning av inkluderingsidealen med syftet att granska hur inkluderingsidealen påverkar undervisningen och vilka konsekvenser det får för barn i behov av särskilt stöd. Inom svensk skola finns en vision om att inkludering ska råda och utbildningen ska utformas utifrån inkluderande premisser. LÄS MER
7. Patienters upplevelser av hjärtinfarkt utifrån ett existentiellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Hjärt-kärlsjukdom är sammanlagt den största orsaken till dödsfall i västvärlden. Trots att det förebyggande arbetet har lett till färre insjuknande så är det fortsatt den största dödsorsaken i Sverige. LÄS MER
8. “POKERFACE” A QUALITATIVE STUDY OF CARE STAFF’S EXPERIENCES OF WORKING WITH INDIVIDUALS WHITH A CHALLENGING BEHAVIOR
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Tidigare forskning visar att stödpersonal till brukare som har ett utmanande beteende har en komplex och ibland svår arbetssituation och yrkesroll. Stödpersonalen upplever känslor som rädsla, maktlöshet, sorgsenhet, ilska och tidlöshet i mötet med en brukare som har ett utmanande beteende. LÄS MER
9. Samverkan mellan elevhälsa och lärare i grundsärskola med fokus på beteendeproblematik : Eller: Varför blev det som det blev när vi gjorde som vi gjorde?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to highlight how teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience and describe the preventative work and support contributed by the school health services, especially when it comes to behavioral issues. To obtain answers I proposed the following questions: How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability define behavioral issues and what experiences do they have of working in a preventing way? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience preventative support, in collaboration with school health services, with added attention of behavioral issues? What various forms of collaboration occur between the different professions within school health service and the teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability describe organizational preconditions and potential challenges of collaboration? My chosen method was semi structured interviews which were organized based on three different themes. LÄS MER
10. New Public Phronesis : Ett mellanrum med möjligheter
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : I den vetenskapliga essäns form undersöker jag hur dagens styrningsideal och metoder påverkar vårdarens möjligheter att utveckla och praktisera fronesis. Fronesis är den benämning som filosofen Aristoteles använder om praktisk kunskap och klokt omdöme. LÄS MER