Sökning: "mål att nå"

Visar resultat 1 - 5 av 1877 uppsatser innehållade orden mål att nå.

  1. 1. Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonas Larsson; Amelia Kvarefelt; [2024-02-20]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Levers of Control; Lönsamhet; Konkurrenskraft; Konsumtionsbeteende; Kris; Inflation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit alltmer uppenbar. LÄS MER

  2. 2. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Flaggskeppsbyggnader som instrument i platsmarknadsföring : En fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Petra Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Flaggskeppsbyggnad; platsmarknadsföring; marknadsstrategi; Skellefteå; Sara kulturhus;

    Sammanfattning : Flaggskeppsbyggnader är både en del av städers marknadsstrategier och en plats där stadens varumärke manifesteras i de praktiker byggnaden bjuder in till. Denna uppsats undersöker hur flaggskeppsbyggnader används som ett instrument i platsmarknadsföring genom en fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå. LÄS MER

  4. 4. Äldre mäns önskemål och motivatorer till att delta i gruppträning på Uppsala kommuns Träffpunkter 65+

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Katarina Lööv Parmklev; Jenny Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Elderly; men; physical activity; group training; motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet (FA) ger goda hälsoeffekter för äldre, de rekommenderas att vara fysiskt aktiva på minst måttlig ansträngningsgrad under 150–300 minuter i veckan. Träffpunkter 65+ i Uppsala kommun erbjuder FA genom gruppträning men andelen män som deltar är liten. LÄS MER

  5. 5. Att bryta sig in på en ny arena : En kvalitativ intervjustudie med fysioterapeuter i elevhälsan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Alva Granqvist; Carolina Sörlin; [2024]
    Nyckelord :Schoolphysiotherapist; school; children; adolescence; physical activity; motor development; qualitative content analysis; Skolfysioterapeut; skola; barn; ungdom; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Introduktion: Få barn i dag når rekommendationerna för fysisk aktivitet och ges inte möjligheten att ta del av de positiva effekter som kan erhållas av daglig fysisk aktivitet. Organisationer på global och nationell nivå har satt upp mål för att öka barn och ungdomars fysiska aktivitetsnivå. LÄS MER