Sökning: "målgrupp kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 146 uppsatser innehållade orden målgrupp kvinnor.

  1. 1. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  2. 2. ”Wake me up when it’s all over” : En kvalitativ studie om kvinnors exitprocess från kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Almida Andreasson; Ellen Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Women; lifestyle; criminality; exit process; motherhood; gender; substance abuse;

    Sammanfattning : Despite scientific research indicating that women have unique pathways both into, and out of crime, they are still quite often an overlooked group in regards to criminal research. For society to continue supporting these women in the most optimal way, it is important to both acknowledge and dive further into the complicated factors that affect women’s processes of reformation from a criminal lifestyle. LÄS MER

  3. 3. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  4. 4. “Några är lite runda, några är lite fyrkantiga - men alla ska in i samma form” En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av sysselsättningsfrämjande arbete med kvinnor med autism samt erfarenheter av tvärprofessionell samverkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Brännudd; Cecilia Westlund; [2023-06-26]
    Nyckelord :högfungerande autism; kvinnor; sysselsättning; samverkan; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur professionella förhåller sig till eventuell samhällelig exkludering av kvinnor med autism. Syftet var vidare att genom ett kvalitativt forskningsförfarande undersöka förhållningssätt gentemot målgruppen utifrån dels genusnormer, dels tvärprofessionell samverkan och utformning av sysselsättningsfrämjande insatser. LÄS MER

  5. 5. Hur ser grönsaksintaget ut bland unga vuxna 18-30 år i Sverige? : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Altinaj Ghafori; Madelin Harju; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Bland unga vuxna mellan 18-30 år har skillnader i grönsaksintag observerats mellan könen och tidigare forskning visar att det finns starka bevis på att mer grönsaker i maten ger positiva hälsoeffekter samt minskar risken för olika folksjukdomar.    Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka intaget av och attityderna kring grönsaker bland 18-30 åringar, främst studenter, i Sverige. LÄS MER