Sökning: "målgrupper turism"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden målgrupper turism.

  1. 1. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  2. 2. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  3. 3. Svensk mountainbike: En attack mot stela traditioner : En psykografisk kartläggning av nya målgrupper inom mountainbike

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Patrik Olsén; Jakob Trygg; [2022]
    Nyckelord :Cykelturism; Mountainbiking; Segmentering; Plogs psykografiska modell; The Big Five;

    Sammanfattning : Detta är en studie om svenska mountainbikecyklister och deras rese- och konsumentbeteende. Mountainbiking har sett en markant ökad tillväxt inom Sverige över de senaste åren och detta verifieras av en ökad mängd sålda cyklar. Det har observerats ett intresse av mountainbike hos statliga myndigheter som Tillväxtverket och Konsumentverket. LÄS MER

  4. 4. Lära av Lanthöjden - Om att bygga med landsbygdens attraktionskraft

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Ellen Fällström; [2021]
    Nyckelord :Arts and Architecture;

    Sammanfattning : När jag började fundera över hur jag skulle ta mig an min sista tid på arkitektskolan visste jag tidigt att jag ville arbeta med landsbygden. Dels för att större delen av projekten i min utbildning varit förlagda till urbana miljöer och jag såg det därför som en möjlighet att arbeta med en annan typ av plats och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Som man tilltalas får man resa : En stilistisk och systemisk-funktionell analys av resmålsbeskrivande text

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Disa Braun; [2016]
    Nyckelord :stilanalys; systemisk-funktionell grammatik; turism; charter; målgrupp; resor;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida språket skiljer sig åt i resmålsbeskrivningar riktade till två olika målgrupper hos en reklambyrå – erfarna livsnjutare och en bredare allmänhet. Metoden som används i undersökningen är en kombination av stilistisk analys och systemisk-funktionell grammatisk analys. LÄS MER