Sökning: "målspråk"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet målspråk.

  1. 16. Investigating the Effect of Complementary Information Stored in Multiple Languages on Question Answering Performance : A Study of the Multilingual-T5 for Extractive Question Answering

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Björn Aurell Hansson; [2021]
    Nyckelord :Machine learning; Transformers; multilingual-T5; question answering; NLP; Maskininlärning; transformatormodeller; frågeställning; naturlig språkbehandling.;

    Sammanfattning : Extractive question answering is a popular domain in the field of natural language processing, where machine learning models are tasked with answering questions given a context. Historically the field has been centered on monolingual models, but recently more and more multilingual models have been developed, such as Google’s MT5 [1]. LÄS MER

  2. 17. Användning av ME i klassrumsmiljö i årskurs 4-6 : en kvalitativ studie om lärares uppfattningar och synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Pettersson; Maria Selfors; [2021]
    Nyckelord :engelska; kodväxling; kommunikation; målspråk;

    Sammanfattning : Engelska språket är en stor del av elevers vardagliga liv idag och därmed existerar den inte endast inom skolans värld utan även på elevens fritid. Den tidigare forskningen visar på att användning av kodväxling är positivt för att förklara nya ord när det kommer till målspråk men att lärares attityd till målspråket påverkar i hur stor utsträckning det används. LÄS MER

  3. 18. Kontrastiv analys i inlärning av spanska som målspråk : - en studie utifrån elevernas perspektiv i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Caraza; [2020]
    Nyckelord :contrastive analysis; Spanish acquisition; Spanish language learning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how the Spanish students in a 6th grade class of primary school consider contrastive analysis approaches in the acquisition of a third language. This study also makes use of a sociocultural perspective that is in relation with the language acquisition perspective and puts its mark in the study. LÄS MER

  4. 19. Att våga tala - En studie om lärares förhållning till språkligt självförtroende i engelskundervisningen

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Eriksson; Sanna Kullberg; [2020]
    Nyckelord :språklig ångest; språkundervisning; målspråk; muntlig produktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur engelsklärare i årskurs 4 beskriver sin praktik och syn på språkundervisning med fokus på elevers språkliga självförtroende vid muntlig produktion på engelska. Utifrån relevant forskning och litteratur utformas en didaktisk modell som utgör teoretisk utgångspunkt i studien. LÄS MER

  5. 20. Une analyse contrastive de l’adjectif dans la traduction suédoise de L’Amant de Marguerite Duras

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Franska

    Författare :Susanne Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Études de traduction; lexicologie contrastive; complexité sémantique; adjectif; transposition;

    Sammanfattning : Notre étude se propose d’analyser les changements dans les adjectifs qui surviennent dans la traduction suédoise de l'oeuvre L'Amant de Duras (1984). Le français est un langage analytique où de nombreuses constructions analytiques peuvent être découvertes. LÄS MER