Sökning: "mångfaldsperspektiv genus"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mångfaldsperspektiv genus.

  1. 1. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  2. 2. IT-utveckling med hänsyn till genus : En tematisk innehållsanalys av konferensen Gender & IT för 2014 respektive 2018

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Selberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; IT; Könssterotyper;

    Sammanfattning : Teknik och artificiell intelligens tar större och större plats i våra liv. När övervägande delen av utvecklarna är män, riskerar vi att kullkasta årtionden av arbete för genus-jämställdhet med enutveckling som baseras på könsstereotypa normer istället för att ta hänsyn till verkliga behov. LÄS MER

  3. 3. Luciatåg i skolan : En intervjustudie om ett genus och mångfaldsperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Christopher Hafvervik; Zaid Ali Naeem; [2020]
    Nyckelord :Luciafirande; skolan; tradition; argumentationsanalys; media och debatt;

    Sammanfattning : Vi forskade om hur rektorer arbetar med genusperspektiv och mångfald vid Luciafirandet i skolan. Vi forskade även om hur media framställer debatten som framförs av Luciafirandet. Det här genomförde vi genom intervjuer och internet-tidningar för att sedan bearbeta materialet med argumentationsanalys. LÄS MER

  4. 4. Kunskap om ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten : En studie om hur genus konstruerats i förskollärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sara Klasson; [2013]
    Nyckelord :Genus; förskollärare; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur begrepp som genus och jämställdhet berörs och behandlas i förskollärarutbildningen på högskolan i Halmstad då forskning visat  att bristande kunskaper kring ämnet idag finns i förskolans verksamhet. Tidigare forskning har även påvisat att genus tenderar att hamna på en vardagsnivå i utbildningen, vilket påverkar studenternas möjligheter att skaffa sig tillräckliga kunskaper för att förändra rådande genusstrukturer i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Bilderbokens betydelse : en intervjustudie om pedagogers inställning till bilderboksanvändning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Linda Broman; [2009]
    Nyckelord :Bilderbok; förskola; genus; lpfö98; mångfald; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad verksamma förskollärare har för inställning till bilderboken samt dess kopplingar till förskolan, läroplan och mångfald. Det empiriska resultatet föregås av en forskningsbakgrund som berör bilderboken, dess roll i förskolan samt kopplingar till läroplanen och mångfaldsperspektiv. LÄS MER