Sökning: "mångkulturalism skola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden mångkulturalism skola.

  1. 1. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  2. 2. Ensam i mångkulturen : En kvalitativ studie om lärares undervisning inom idrott och hälsa i en mångkulturell skola.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Madeleine Holmberg; [2016]
    Nyckelord :Interculturalism; multiculturalism; ethnicity; teacher; teaching; language; Interkulturalism; mångkulturalism; etnisk härkomst; lärare; undervisning; språk;

    Sammanfattning : Invandringen till Sverige har under de senaste sex åren ökat kraftigt. Detta har lett till skolor runt om i landet nu har blivit mångkulturella, det vill säga att det finns många kulturer på samma område. Skolans resurser att möta den ökade andelen nyanlända elever är ibland inte tillräckligt. LÄS MER

  3. 3. Mångkulturalitet i skola och fritidshem : En studie om olika elevgrupperingar i den mångkulturella skolan och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Armin Krakonja; Magdalena Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; mångkulturalism; vi och dom perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur fritidslärare förhåller sig till hur det skapas olika grupperingar på grund av sociala olikheter i elevgruppen i en mångkulturell skola och på ett mångkulturellt fritidshem. Frågeställningarna är utformade så att fritidslärarna har kunnat besvara hur de ser på mångfald i verksamheten och ur vilka aspekter de uppmärksammar grupperingar i den mångkulturella verksamheten beroende på sociala skillnader samt hur de arbetar för att skapa ett vi i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Rasism och främlingsfientlighet: en del av lärarens vardag : En kvalitativ studie kring lärares syn på rasism och främlingsfientlighet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Bengtsson; Johannes Svensson; [2015]
    Nyckelord :Rasism; främlingsfientlighet; likabehandling; likabehandlingsplan; skola; undervisning; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Idag är rasism och främlingsfientlighet begrepp som dagligen berörs och debatteras överallt i samhället. Syftet med studien är att visa på ett antal lärares syn och tankar kring hur rasism och främlingsfientlighet kommer till uttryck i skolan samt hur lärarna ser på sin egen roll i relation till dessa fenomen. LÄS MER

  5. 5. Jag, Vi och Dem : Integrationen av elever med utländsk bakgrund i skolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Roni Batti; Esed Salihovic; [2014]
    Nyckelord :mångkulturalism; integration; integrering; skola; utbildning; språk; modersmål; andraspråk; segregering; utländsk; invandrare; nyanlända; vi och dem; elever; interkulturalism; interkulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Integreringsprocessen för utländska barn i den svenska skolan är huvudpunkten i denna systematiska litteraturstudie. Syftet är att undersöka vilka problem som vanligtvis uppkommer i skolan för nyanlända barn med utländsk bakgrund men även deras och föräldrarnas egna önskningar om förbättring eller tillvägagångssätt i integrationsprocessen. LÄS MER