Sökning: "mångkulturell historieundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden mångkulturell historieundervisning.

  1. 1. Mångkultur i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melina Gogaj Jernqvist; Dzenana Isakovic; [2022]
    Nyckelord :cultural diversity; history education; multicultural education; multicultural identity; historieundervisning; identitet; mångkultur; mångkulturell undervisning; heterogena klassrum;

    Sammanfattning : The ambition with this research overview has been to gather what is observed regarding diversity in history classes. During recent years societies have changed on a global scale towards being more culturally diverse. There is a belief that individuals with different backgrounds are in need of special treatment. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisningens utmaningar och möjligheter i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Ivarsson; Amran Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; narrationer; eurocentrism; identifikation; det dominerande narrativet; likvärdig utbildning; mångkultur; mångkulturell undervisning; historieundervisning;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt land vilket även präglar skolans förutsättningar. De förändrade förutsättningarna och nya utmaningarna för den svenska skolan är ett resultat av bland annat det mångkulturella samhällets framväxt, och en liknande utveckling pågår i flera länder. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande historieundervisning för nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mohtashami Diojohns; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; mångkultur; historieundervisning; anpassning; språk; ämnesbegrepp; begrepp; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Nyanlända elever på högstadiet står inför dubbla utmaningar i den svenska skolan. Elever som är nyanlända och inte behärskar det svenska språket behöver lära sig både språk och ämneskunskaper samt kunna resonera, tala och skriva på svenska. LÄS MER

  4. 4. Min historia är också din historia : Interkulturella perspektiv i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jona Karam; [2021]
    Nyckelord :Interkulturell; interkulturell kompetens; mångkulturell; identitet; historieundervisning; historiedidaktik; historiemedvetande; historiebruk; historiekultur; etnicitet;

    Sammanfattning : Skolverksamheterna i Sverige är en spegling av samhället där sociala och kulturella möten frodas och ska hjälpa elever att utveckla förståelsen för en kulturell mångfald i en globaliserad värld. Historieundervisningen ska bidra till att elever får förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadsätt. LÄS MER

  5. 5. Det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwa Zaher; [2021]
    Nyckelord :Historiekultur; mångkulturellt klassrum; historieundervisning; undervisningsplanering; elevers berättelser;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle, vilket resulterar i att klassrummen även är mångkulturella. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en förståelse om hur ett mångkulturellt klassrum påverkar historieundervisningen. LÄS MER