Sökning: "mångkulturell litteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden mångkulturell litteratur.
1. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER
2. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER
3. Skönlitteraturens kraft : - Ungas identitet, empati och demokratiska värderingar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och analysera aktuell forskning om hur skönlitteratur kan påverka ungas identitet, empati och demokratiska värderingar. Översikten ämnar även att synliggöra behovet av en normkritisk och bred mångfald av skönlitteratur. LÄS MER
4. Svenska original ökar och översättningar minskar – den svenska barnboksmarknaden 2010–2019
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : I den här uppsatsen studeras den svenska barn- och ungdomsbokmarknadens utveckling under åren 2010 till och med 2019. Detta görs genom att sammanställa statistik från Svenska barnboksinstitutets Bokprovning för att se hur andelen svenska original och översättningar på marknaden förändrats under decenniet. LÄS MER
5. ”Varje barn förtjänar att se sig själv som hjälte på sidorna” : En empirisk studie om mångkulturell skönlitteratur i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är det idag mångkulturella samhället och hur media lyfter fram denna mångkulturalitet som en problematik samt hur detta speglas för barnen. Skolans syfte är att utbilda nästa generations medborgare och det är med barnen som arbetet måste börja för att få bort den idag allt större segregation som finns i samhället. LÄS MER