Avancerad sökning
Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Bedömning av funktionell förståelighet hos barnnormering och validering av Intelligibility in Context Scale på svenska
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Föreliggande studies syfte var att normera och validera den svenska versionen av skattningsformuläret “Intelligibility in context scale” (ICS), som är ett material för att bedöma hur förståeligt ett barn är i olika sammanhang. Deltagarmaterialet (samtyckesblankett, ICS-formulär, frågeformulär) distribuerades till vårdnadshavare via förskolor och skolor. LÄS MER
2. Språkscreening vid 2,5 års ålder med Westerlunds 3-årsmetod
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : To identify children at risk of developing a language disability, the majority of Swedish Child Health Centers (CHCs) have since the early 90’s conducted language screening with 3-year olds using Westerlund’s method or with 2,5-year olds using Miniscalco’s method. The National Board of Health and Welfare has published a new national child healthcare program (Socialstyrelsen, 2014b) in which the language screening in Uppsala municipality needs to resituate to when the child is 2,5 years old. LÄS MER
3. Vilka faktorer påverkar förskolebarns förmåga att böja verb? Undersökning av arbetsminnets och den lexikala förmågans betydelse
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Arbetsminnet spelar en viktig roll vid inlärningen av nya ord och dänned utvecklingen av ordförrådet. När ordförrådet nått en viss storlek leder behovet av systematisering till att den böjningsmorfologiska utvecklingen böljar. LÄS MER