Sökning: "möjligheter hinder fria leken"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden möjligheter hinder fria leken.

  1. 1. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Ramzi; Emil Strandvad; [2024-02-27]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; barns perspektiv; regler; strukturer;

    Sammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Bland lövkojor, sandkakor och skuggslem : En studie om hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck i den fria utomhusleken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Weiland; Nina Hedin; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; fri lek; förskola; inflytande; kamratkultur; makt; tolkande reproduktion; utomhuslek;

    Sammanfattning : Barns rätt till delaktighet och inflytande lyfts fram i både barnkonventionen, FNs konvention om barnets rättigheter (2009) och i Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018) och är samtidigt ett ämne som intresserar oss mycket. Under våra verksamma år inom förskolans värld har vi blivit bekanta med begreppens komplexitet och ställt oss frågan om hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck men även hur detta kan förstås. LÄS MER

  3. 3. Den fria leken ur förskolepedagogers perspektiv : En tolkning av förskolepedagogers uppfattningar om deras roll i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Båsk; Ida Gulin; [2020]
    Nyckelord :Förskolepedagoger; roll; fri lek; närvarande; uppfattningar; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer tolka några förskolepedagogers uppfattningar kring den fria leken i förskolan och hur de uppfattar sin roll i den fria leken. Studien är kvalitativ och genomfördes med sex förskolepedagoger som arbetar på fyra olika kommunala förskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik : - Förskollärares uppfattningar kring lärande av ord och begrepp i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisett Bågenholm; Elin Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; uppfattningar; förhållningssätt; lek; begrepp; förskollärare; miljö; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om förskollärares uppfattningar kring utomhuspedagogik. Där har vi valt att inrikta oss på lärandet av ord och begrepp i den fria leken. Syftet med uppsatsen är att belysa förskollärares uppfattningar, möjligheter och hinder med att bedriva lärandet ute. LÄS MER

  5. 5. Barns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolan : En kvantitativ studie om förskollärares attityd till didaktiskt planerade rörelsestunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Engman; [2018]
    Nyckelord :Didactics; Movement activities; Physical activity; Motorskills; Preschool; Didaktik; Rörelsestund; Fysisk aktivitet; Motorisk utveckling; Förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the attitude of pre-school teachers to  planed physical activity in preschool. This study find out which factors may affect the implemention of planed physical activity in preschool. This study was conducted through a questionnaire. It was sent to pre-school teachers with an pre-school teacher education. LÄS MER