Sökning: "mönster perception"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden mönster perception.

  1. 1. Handling Cancel Culture online

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Berntson; Johanna Johnsson Belving; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; kriskommunikation; sociala medier; crisis communication; social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att bidra till en större förståelse för mottagarperspektivet inom kriskommunikation för att kunna utveckla krisstrategier. Syftet är att förstå unga vuxnas uppfattning av fenomenet cancel culture och hur detta kan tas i beaktning för att motverka kris på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. “Det är jag som kör här, det är mig du ska prata med” : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att ta sig till och arbeta i den mansdominerade skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Gender segregation; labour market; women in male dominated industries; forest industry; workplace minority; Könssegregering; arbetsmarknad; kvinnor i mansdominerade yrken; skogsindustrin; minoritet på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Trots att Sverige anses vara ett av de ledande länderna inom jämställdhet så har vi en utav de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa med en tydlig uppdelning mellan var vi finner en majoritet av män och en majoritet av kvinnor på arbetsmarknaden. I här studien har kvinnor som arbetar i två av de största skogsföretagen i Värmland intervjuats med syftet att undersöka erfarenheter av att ta sig till och arbeta i en mansdominerad sektor för att identifiera faktorer som bidrar till att upprätthålla en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER

  3. 3. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  4. 4. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  5. 5. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER