Sökning: "möte i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden möte i förskola.

  1. 1. Bland delar och helheter, räkning och mätning : En kvalitativ studie om barns möte med matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Caroline Kvande; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; matematik; undervisning; variationsteorin;

    Sammanfattning : I studien analyseras en undervisningssituation där tre barn i 4–5 årsåldern deltar. Undervisningen är uppdelad i två delar där den ena har ett innehåll med bokstäver som kan ordnas och kombineras medan den andra delen erbjuder ett kreativt innehåll där barnen får rita och måla samt mäta. LÄS MER

  2. 2. Barnens första möte med en helt ny värld : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Johansson; [2023]
    Nyckelord :Introduction; preschool teachers work; safety; the attachment theory; parent.; Introduktion; förskollärares arbete; trygghet; anknytningsteorin; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och arbete med introduktion för barn i förskolans verksamheter. Fyra förskollärare intervjuades på samma förskola men som arbetade på olika avdelningar. Semistrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  3. 3. Det är barnens upplevelsersom guidar en : Förskollärares möte med barn i sorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lundmark; Lisa Vernersson; [2023]
    Nyckelord :Children; Preschool; Crisis management plan; Crisis situations; Preschool teacher; Grief and Crisis and grief boxes; Barn; Förskola; Handlingsplan; Krissituationer; Förskollärare; Sorg och kris- och sorglåda.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ökad kunskap om förskollärares syn påförhållningssätt, strategier och utmaningar med att möta barn i sorg på förskolan. Studien undersökte hur handlingsplanen fungerade som vägledning för förskollärare i krissituationer. Studien grundade sig i kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens delaktighet och inflytande med utgångspunkt i leken : Ena kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Stina Jansson; Emma Ekegren; [2023]
    Nyckelord :Preschool; influence; play; relational perspective; perspective on child and childhood.; Förskola; inflytande; lek; relationellt perspektiv; perspektiv på barn och barndom.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to elucidate preschool teachers' preceptions regarsing the youngest childrens's opportunities for participation and influence based on play. The study is qualitative, and we have utilized semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER