Sökning: "möten mellan lärare och elev"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden möten mellan lärare och elev.

  1. 1. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bay Nord; [2023-07-06]
    Nyckelord :dialog; värdegrund; frågor; kunskap; filosofi; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. SKOLFRAMGÅNG FÖR NYANLÄNDA

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hennie Kesak; [2021-02-09]
    Nyckelord :framgångar; gymnasieskola; hinder; identitet; interkulturalitet; interaktionism; modersmål; nyanlända; samverkan; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att upptäcka, beskriva och analysera interaktiva mönster i mellanmänskliga möten i gymnasieskolkontext som påverkar lärarnas arbetssituation och förutsättningar för att skapa undervisning som främjar nyanländas integration och framgång i det svenska skolsystemet; framgångar och hinder i skolans organisering av arbetet med nyanlända elever; nyanlända elevernas identitetsskapande och återskapande under pedagogiska aktiviteter i skolan samt dessa processers betydelse för integration i samhället. Teori: Studien utgår från ett interaktionistiskt och interkulturellt perspektiv, samt har inslag av etnometodologi och socialkonstruktionism. LÄS MER

  4. 4. Relationens betydelse för elevers delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linn Andersson; Lina Johansson; [2020-11-11]
    Nyckelord :delaktighet; relationer; elevperspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare forskning som berör relationens betydelse ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  5. 5. HYGIEN I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP : Lärares upplevelser av undervisning kring hygien i skolämnet Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Lina Norberg; Carina Winsa; [2020]
    Nyckelord :Hygien; Handhygien; Korskontaminering; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund. Bland dagens elever och unga vuxna har det framkommit bristande kunskaper kring hygien. Kunskapsbrister kring hygien kan leda till sjukdom, allergi och en större spridning av virus, vilka i sin tur kan medföra samhällskostnader i form av sjukfrånvaro och sjukhuskostnader. LÄS MER