Sökning: "makrostruktur"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet makrostruktur.
1. Formgivna vätgastankar : Design för en energieffektiv vardag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/IndustridesignSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att designa och användaranpassa en vätgastank som ska lagra solenergi till fastigheter. Kan vätgas vara lösningen på vår omställning till grön energi? Väte är det lättaste av alla grundämnen på jorden och med väldigt hög energitäthet – hela tre gånger mer än fossila bränslen som bensin eller diesel. LÄS MER
2. ”Datorn hjälper mig att skriva men det gör inte pennan” : Fallstudier av elevers skrivande i tvåklasser i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att genom fallstudier i två klasser i årskurs 3 undersöka elevers skrivande och elevers uppfattningar om sitt skrivande utifrån berättande texter som de skrivit på datorn eller för hand. Syftet var även att undersöka hur lärare arbetar med skrivande i sina respektive klasser där den ena klassen fokuserar traditionella skrivmetoder, med utgångspunkt i att skriva texter för hand och den andra klassen fokuserar användandet av digitala skrivverktyg genom metoden ASL (Att skriva sig till läsning) och Sandvikenmodellen. LÄS MER
3. Symboler som skrivstöd vid skrivandet av faktatexter för elever med språkstörning : En interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Tidigare forskning visade att symbolstöd främjar texters strukturer, textproduktion, syntax och ordförråd hos elever i skrivsvårigheter. Därför var studiens syfte att undersöka om tankekarta med symbolstöd, eller symbolkarta, hade betydelse för skrivandet av faktatexter med avseende på innehåll, struktur samt form i texterna, för elever med språkstörning. LÄS MER
4. Narrativ förmåga på svenska : En- och flerspråkiga fyra- och sexåringar berättar till bilder
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : The purpose of this study was to investigate the narrative competence of monolingual Swedish speaking children and bilingual Turkish and Swedish speaking children of ages 4 and 6. The focus of the study was narrative production on a macrostructural level which was investigated with the picture-based task ENNI. LÄS MER
5. Att få ihop en berättelse Utveckling och bedömning av narrativ förmåga hos elever i årskurs 1
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka huruvida elevers berättande förändras under höstterminen i årskurs 1, och hur bedömningsstödet Nya Språket lyfter! (Skolverket, 2016a) bidrar till lärares bedömning av makronivå i muntliga narrativer. Metod: 46 elever deltog. LÄS MER