Sökning: "makt bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden makt bemötande.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande i förskolans vardag – ”vad är den här till?” : En kvalitativ observationsstudie om barns delaktighet och inflytande utifrån Shiers delaktighetsmodell

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suzana Lukic; Maija Rapeli Andersson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; pedagogernas förhållningssätt; makt; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogernas bemötande till hur barn gör för att få delaktighet och inflytande. Studien genomfördes med deltagande observationer där de insamlade materialet tolkades utifrån Shiers delaktighetsmodell. LÄS MER

  3. 3. Man är inte den viktigaste personen i det här, utan det är våldsutövaren själv : Socialarbetares komplexa arbete med våldsutövare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Reham Zuhair Abdulahad Aal-Hana Faro; Linus Lindstedt; [2024]
    Nyckelord :social work; perpetrator; intimate partner violence; social workers intervention program; risk factors; stigma; socialt arbete; våldsutövare; våld i nära relation; socialarbetarens behandlingsarbete; riskfaktorer; stigma;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse för socialarbetares arbete med våldsutövare samt hur de beskriver och bemöter våldsutövare som målgrupp. Studien utgår från en kvalitativ inriktning där semistrukturerade intervjuer genomfördes för att kunna besvara forskningens syfte. LÄS MER

  4. 4. Optimering av Kriminalvårdensutslussningsmetod : Familjehemskonsulenters upplevelser av handledning som metod för att skapa relationer och främja lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Caroline Franzén; Molly Sammland; [2023]
    Nyckelord :Familjehemsvård; Kriminalvård; handledning; återanpassning; proximal utvecklingszon; situerat lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur konsulenter genom handledning som metod, skapar relationer och främjar lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter på vårdvistelse. Studien har undersökt hur grupphandledning för konsulenterna upplevs och används som kollegialt stöd. LÄS MER

  5. 5. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER