Sökning: "makt och dilemma"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden makt och dilemma.

  1. 1. "Makt låter så negativt, fast vi måste ju ha det" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur den vuxnes makt verkar i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Asp Asp; Cornelia Gustafsson Ahlin; [2023]
    Nyckelord :power; play; early childhood education; preschool teacher; makt; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskaper kring hur förskollärare talar om den vuxnas makt i barns lek i förskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar:  ·   Hur talar förskollärare om den vuxnes makt i leken i förskolan?   ·   Hur talar förskollärare om hur makten kan verka i leken i relation mellan vuxen och barn?   I studien har en kvalitativ ansats legat till grund där nio förskollärare uppdelat i tre fokusgrupper använts för insamlandet av empirin. LÄS MER

  2. 2. Partner eller vänner, vem prioriterar du? - En experimentell studie om upplevd makt, romantiska relationer och könsskillnader.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nova Marzelius; Hedda Olsson Mäkinen; Laura Uhrström Kaltea; [2023]
    Nyckelord :Social power; gender differences; romantic relationships; social responsibility; priming; social makt; könsskillnader; romantiska förhållanden; socialt ansvar; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examined how men and women differed in their priorities between a dyadic relationship with a romantic partner and a relationship with a collective consisting of friends when they experienced high or low levels of social power. Participants (N = 210) were primed with either low or high power and then rated their priorities between a romantic partner and a group of friends on a bipolar scale in two hypothetical scenarios. LÄS MER

  3. 3. Det komplexa dilemmat mellan rättigheter och risker : En kvalitativ studie om professionellas arbete inom SRHR med unga vuxna kvinnor med intellektuella funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ida Börjesson; Ella Årlid Henriksson; [2022]
    Nyckelord :SRHR; intellektuell funktionsnedsättning; unga vuxna kvinnor; sexualitet; rättigheter; risker; normer; professionella;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns ett dilemma mellan att främja unga vuxna kvinnor med intellektuella funktionsnedsättningars sexuella rättigheter samtidigt som det kan finnas behov av att skydda kvinnorna mot sexuell utsatthet. Mot bakgrund av detta finns det anledning att studera hur professionella förhåller sig till dilemmat i relation till SRHR samt synliggöra arbetets begränsningar och möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Konsten, staten och kapitalet : En analys av den konstnärliga högskolans sociala fält

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Ann-Christine Persson; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; högskoleorganisation; konstnärlig högskola; byråkrati; konstnärliga processer; kärnverksamhet; stödverksamhet; sociala fält; dilemma; spänningsfält; makt; konkurrens; kritisk reflektion; omdöme; Pierre Bourdieu; Max Weber; Hannah Arendt;

    Sammanfattning : Denna masteravhandling är en undersökning av min professionsidentitet som administratör vid en konstnärlig högskola, där jag utforskar vilka handlingsutrymmen som finns för mina erfarenheter och mitt omdöme som statlig tjänsteman. Mitt syfte är att undersöka vad som formar och styr medarbetares roller och positioner på en konstnärlig högskola, både för de som verkar inom verksamhetsstödet och de som verkar inom kärnverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Genuina relationer : En kvalitativ studie om fritidshemspersonals upplevelser och arbetssätt kring elevers inkluderingar och exkluderingar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Adam Henriksson; Gustav Lindholm; [2021]
    Nyckelord :Leisure centers; Inclusion; Exclusion; Comradeship; Relationships; Power; Health; Relational pedagogy; Fritidshem; Inkludering; Exkludering; Gemenskap; Relationer; Makt; Hälsa; Relationell pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine the leisure educators perspectives and attitudes regarding the inclusions and exclusions that occur between the pupils. A particular focus will be the dilemma of the right to protect a comradeship versus the obligation to give others access. LÄS MER