Sökning: "makt och företagskultur"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden makt och företagskultur.

  1. 1. ”MAN ÄR LIVRÄDD ATT FÅ RASISTSTÄMPELN” - Mellanchefers upplevelse och hantering av problematiska situationer när de leder mångkulturella arbetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emelie Sanne; [2021-06-30]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Kulturkrock; Mångfald; Mångkulturella arbetsgrupper; Interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och vilka former av problematiska situationer mellanchefer, som leder mångkulturella arbetsgrupper, upplever. Syftet är även att undersöka vilka strategier mellanchefer använder för att hantera de skillnader och problematiska situationer som möjligen uppstår i en mångkulturell arbetsgrupp. LÄS MER

  2. 2. Kandidatuppsats Dress to impress? : En kvalitativ studie om klädkoder på banker från ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Amanda Thulin; Ava Rashidi Nejad; Elin Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Klädkoder; företagskultur; gemenskap; symbolik; legitimitet; makt; mående.;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring fenomenet klädkoder och hur detta kan appliceras på organisationer. Det finns även mycket forskning som rör banker och företagskultur. Däremot har vi funnit ett intresse i att slå ihop dessa och utföra vidare forskning kring klädkoder inom bankbranschen. LÄS MER

  3. 3. Co-creation as a Market Entry Strategy : Key areas to consider when entering a market by co-creating digital HR-tools

    Master-uppsats, KTH/Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap

    Författare :Linnea Ahlgren; Ahlstrand Rebecca; [2017]
    Nyckelord :Market entry strategy; co-creation; human resources; human resource management; network approach; strategic alliance; early stage company; business strategy; product development; digitalization; Marknadsinträdesstrategi; co-creation; personalfrågor; personalavdelning; network approach; strategisk allians; nyföretagande; affärsstrategi; produktutveckling;

    Sammanfattning : Due to digitalization, companies face a wide range of opportunities and challenges when it comes to attracting, recruiting and retaining talents. To meet these, companies need to present and achieve originality regarding values and corporate culture. One possible solution to this may be customized Human Resource tools. LÄS MER

  4. 4. Ålderns påverkan ur ett rekryteringssammanhang : En experimentell studie utifrån urvalsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Johansson; Carolina Hansson; [2015]
    Nyckelord :Recruiter; selection process; diversity age; ageism; power; discourse; company culture.; Rekryterare; urvalsprocess; mångfald; ålder; åldersdiskriminering; makt; diskurser; företagskultur.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida ålder påverkar rekryterares första urval samt få en förståelse för möjliga bakomliggande faktorer till hur åldersdiskriminering kan uppstå. Detta har utförs genom en experimentell metod där rekryterare fritt får resonera och göra urval bland fiktiva ansökningshandlingar. LÄS MER

  5. 5. Hälsa på arbetsplatsen : Upplevelser av obligatorisk friskvård

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Christina Garametsos; Daniel Henriksson; Cornelia Åsenius Steén; [2015]
    Nyckelord :Obligatorisk friskvård; makt; tvång; personlig integritet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsotrenden i samhället har idag nått organisationer som arbetar med hälsofrämjande aktiviteter för att förbättra medarbetarnas hälsotillstånd. Friskvårdsbidraget har länge funnits och varit en frivillig förmån för organisationer att erbjuda sina medarbetare för att stödja dem i sitt hälsoarbete. LÄS MER