Sökning: "management control automobile industry"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden management control automobile industry.
1. Development of Decision Model for Vertical Integration of Sales and Service Network, Scania CV AB.
Master-uppsats, Linköpings universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Abstract Vertical integration is a strategy where the firm owns the supply chain activities to gain control over the business operations, increasing the market share, and lowering the transaction costs. The vertically integrated firms tend to make more in-house operations. LÄS MER
2. Styrningens roll vid en strategiförändring : - från eftermarknad till att inkludera serieproduktion
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Bilindustrin står i dagsläget mitt i en omstrukturering av marknaden, där ansvar för produktion av detaljer förflyttas från biltillverkarna till underleverantörerna. Med denna omstrukturering följer högre krav på kvalitetsnivå och kostnadspress som underleverantörerna måste förhålla sig till. LÄS MER
3. Ett svenskt styrsystem möter kinesisk kultur -En fallstudie av Volvo Cars produktionsanläggningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund Antalet utländska direktinvesteringar ökar i takt med teknologins utveckling. Det blir allt vanligare att företag använder sig av offshoring eller outsourcing för att uppnå konkurrensfördelar. Volvo Cars är ett multinationellt företag som idag har tre fabriker i Kina. LÄS MER
4. Kalkylavvikelser : Aktiv påverkan i det dagliga arbetet i tillverkande företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Dagens samhälle präglas av ständiga förändringar i omvärlden. Internationalisering, globalisering och teknikutveckling är faktorer som leder till en ökad global konkurrens för företagen, vilket gjort att företag måste förbättra sina processer för att vara fortsatt konkurrenskraftiga och lönsamma. LÄS MER
5. Kundorderstyrning i bilproducenter på den svenska marknaden
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka, kartlägga och hitta skillnaden förkundorderpunkten och kundorderstyrning mellan de tre olika bilproducenterna. Iundersökningen valdes ett svenskt bilföretag (Volvo), ett europeiskt bilföretag (BMW) och ettasiatiskt bilföretag (Toyota). LÄS MER